Tiltakozások robbantak ki egy új vasútvonal miatt, amely jelentős hatással van Budapest lakóira és környezetére. A fejlesztés elleni hangos szavak mögött tízezrek állnak, akik aggódnak a város nyugalmának és életminőségének megőrzéséért.
Pesterzsébet, Soroksár, Dunaharaszti, Dunavarsány, Taksony, Kiskunlacháza és Délegyháza lakói aláírásgyűjtésbe kezdtek, hogy megakadályozzák az S25 elővárosi vasútvonal végállomásának Kőbánya-Kispestre történő áthelyezését az új Belgrád-Budapest vasútvonal átadása után. A kezdeményezés célja, hogy megőrizzék a helyi közlekedési lehetőségeiket és a régió lakóinak érdekeit - számolt be róla a Népszava.
Ezáltal elveszítenék azt a 20 percnyi előnyüket, amit a pályafelújítás következtében csökkenő menetidő révén nyerhetnének. Sőt, a Budapest határáról érkezőknek még hosszabb időt venne igénybe a városközpont elérése, mint jelenleg. (A vonallal kapcsolatban Dunavarsányban komoly közlekedésbiztonsági kérdések is felmerültek. Részletes videóriportunkat itt tekintheti meg.)
A petíciót Mach Péter XX. kerületi önkormányzati képviselő indította, akinek 2019-ben egy ehhez hasonló akcióval sikerült elérnie a menetrendváltást, így a Budapest-Kunszentmiklós-Tass vasútvonalon közlekedő szerelvények a KÖKI helyett jelenleg a Keleti pályaudvarra érkeznek. Már akkor kimutatható volt, hogy a Kőbánya-Kispest végállomás közlekedési zsákutca:
Az utasoknak a főváros keleti peremére kellett eljutniuk, hogy onnan visszautazhassanak a belváros szívébe. Az ingázók szinte körbejárták Budapest felét, hogy elérjék céljukat.
Mach Péter a lapnak adott válaszában hangsúlyozza, hogy azóta a forgalom a vonalon kétszeresére, sőt, akár háromszorosára is emelkedett. Sokan választották a vonatot az autó helyett, ami nemcsak praktikus döntés, hanem a környezetvédelmi törekvésekhez is hozzájárul. A vonat közlekedése lényegesen kevesebb környezetszennyezéssel jár, így tisztább levegőt biztosít, és csökkenti a közlekedési dugókat is.
A Pesterzsébetet is érintő 150-es számú, Budapest-Kunszentmiklós-Tass vasútvonal a Dél-Pest és Dél-Pest megyei agglomeráció számára továbbra is a közösségi közlekedés legfontosabb gerince.
A polgármester kezdeményezéseket indít az Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM) és a MÁV-val való egyeztetés érdekében. Emellett a jövő héten, közel 1500 aláírás támogatásával, egy civil petíciót is átadnak az ÉKM-nek és a MÁV-nak.
"A Budapest-Belgrád vasútvonalon várhatóan 2026 tavaszán indul meg a személyforgalom, amint az érintett vasútvonalon érvényes, újonnan bevezetendő menetrendről és vonatnemekről döntés születik" - válaszolta a Népszava kérdésére az ÉKM. rával csökken.
Vizsgálják a Keleti pályaudvarra történő érkezés és indulás lehetőségét, "több érv szól emellett, így ebben nem várható változás".


