Az Európai Bizottság javaslata szerint a régi autók esetében évente kötelezővé tennék a műszaki vizsgát.


Új fejezet nyílhat az autók műszaki vizsgáztatásában az Európai Unió területén: a Bizottság egy átfogó szabályozási javaslatot mutatott be, amely kötelezővé tenné az évenkénti ellenőrzést a tíz évnél idősebb járművek esetében. Ezzel egyidejűleg megszüntetné a motoros járművekre vonatkozó kivételeket, digitalizálná a nyilvántartásokat, és szigorúbbá tenné a kibocsátásmérések lebonyolítását is.

Az Európai Bizottság új, átfogó reformjavaslatot dolgozott ki, mely radikálisan megváltoztatná az autók és motorkerékpárok műszaki vizsgálatának, nyilvántartásának és közúti ellenőrzésének rendszerét – értesült a portfolio.hu. A javaslat célja, hogy drasztikusan csökkentse a közúti balesetek előfordulását, valamint hatékonyabb intézkedéseket vezessen be a környezetszennyezés és a kilométeróra-manipuláció ellen.

A javaslat értelmében minden tíz évnél idősebb személygépkocsit és furgont évente kellene műszaki vizsgára vinni, míg a jelenleg mentesített motorkerékpárok - így a 125 köbcenti felettiek - is bekerülnének a rendszeres ellenőrzés alá. A Bizottság indoklása szerint az idősebb járművek nagyobb arányban hibásodnak meg, több balesethez vezethetnek, és jelentősebb környezeti terhelést jelentenek.

Az ellenőrzések technikai színvonalának emelése érdekében a javaslat új tesztelési eljárásokat vezetne be az új járműtípusok, különösen az elektromos autók terén. Emellett szükséges lenne a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek állapotának alapos felülvizsgálata is. A környezetvédelmi előírások szigorítása érdekében kötelezővé tehetik az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) mérését, különösen a dízelmotorral működő járművek esetében.

A javaslat egyik legfontosabb újdonsága a digitális nyilvántartások bevezetése. Minden szervizelésnél és javításnál rögzíteni kellene a kilométeróra-állást, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának - ez az adat más tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válna. A cél: visszaszorítani a használt autókkal kapcsolatos visszaéléseket, különösen a határon átnyúló kereskedelemben.

A reform az adminisztráció egyszerűsítésére is törekszik: egységesített, elektronikus forgalmi és műszaki vizsga-igazolások váltanák fel a papíralapú dokumentumokat, és lehetővé válna, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodó járműtulajdonosok ott végeztessék el a vizsgát, hazatérés nélkül.

A fenntartható közlekedésért felelős biztos, Aposztolosz Cicikosztasz úgy fogalmazott: "Az EU elkötelezett abban, hogy 2030-ig felére csökkentse a halálos közúti balesetek számát. A mostani javaslatcsomag fontos lépés abba az irányba, hogy utaink biztonságosabbá, levegőnk tisztábbá váljon, és az állampolgárok élete könnyebbé váljon."

A tervezet most az Európai Parlament és a Tanács elé kerül, ahol a rendes jogalkotási eljárás keretében vizsgálják meg. Ha elfogadják, a Bizottság részletes végrehajtási szabályokat is kidolgoz majd, különös tekintettel a digitális dokumentumokra, az adatmegosztásra és az új tesztelési módszerekre.

Related posts