Vámháború: készülő áremelés a Temu és a Shein kínálatában

A kínai online kiskereskedelmi óriások, a Shein és a Temu bejelentették, hogy áremelésre kényszerülnek az amerikai piacon a Donald Trump által bevezetett magas vámok következtében - közölte a BBC.
A rivális vállalatok szinte azonos közleményekben tájékoztatták amerikai vásárlóikat, hogy április 25-től "árkiigazításokat" hajtanak végre, miután működési költségeik megemelkedtek "a globális kereskedelmi szabályok és vámok közelmúltbeli változásai miatt".
A rendkívül alacsony áraikkal népszerűvé vált webáruházak az elmúlt években több tízmillió amerikai vásárlót szereztek, ami jelentős nyomást gyakorolt az Amazonra is. A versenyhelyzetre reagálva az Amazon tavaly novemberben elindította Haul nevű platformját, ahol 20 dollár (15,10 font) alatti termékeket kínál.
Trump januári hivatalba lépése óta a kínai importtermékekre kivetett vámok akár 145%-ra is rúghatnak. Az adminisztrációja a héten bejelentette, hogy a meglévő vámokkal együtt bizonyos kínai termékek esetében a vámok akár 245%-ra is megemelkedhetnek.
Az elnök döntése értelmében megszűnik a 800 dollár alatti termékek vámmentes kedvezménye, amely korábban nagyban támogatta a Shein és a Temu gyors elterjedését az amerikai piacon.
Mindkét politikai tábor amerikai törvényhozói kifejezték aggodalmukat azzal kapcsolatban, hogy ezek a cégek "kihasználták" ezt a jogszabályt.
Az amerikai vámhatóságok szerint tavaly becslések szerint 1,4 milliárd csomag érkezett az Egyesült Államokba ezen a kedvezményes rendszeren keresztül, szemben a 2013-as 140 millióval.
A vámok bevezetése óta a Shein és a Temu alkalmazásainak népszerűsége jelentősen visszaesett.
A Temu jelenleg az amerikai Apple Store ingyenes alkalmazásainak rangsorában a 75. pozíciót foglalja el, miután az elmúlt két év során folyamatosan az élmezőnyben, az első öt között helyezkedett el. Ezzel szemben a Shein jelentős visszaesést mutat, hiszen a múlt hónapban még a 15. helyen állt, most pedig már csak az 58. pozíciót tudhatja magáénak.
Más kínai kiskereskedelmi alkalmazások azonban továbbra is előkelő helyen szerepelnek az amerikai ranglistákon: a DHgate a második, az Alibaba Taobao platformja pedig a hetedik helyet foglalja el.
A két vállalat markánsan mérsékelte amerikai reklámkiadásait is. Mike Ryan, a Smarter Ecommerce online reklámügynökség e-kereskedelmi elemzési vezetője a LinkedIn platformján osztotta meg, hogy a Temu április 9-től "leállította az összes Google Shopping hirdetését az Egyesült Államok területén".
A Sensor Tower piackutató cég adatai szerint a Temu átlagos napi amerikai hirdetési költése a közösségi média platformokon (Facebook, Instagram és YouTube) 31%-kal csökkent az április 13-át megelőző két hétben az előző hónaphoz képest. A Shein átlagos napi hirdetési költése ugyanebben az időszakban 19%-kal esett vissza.
Közleményeikben a Temu és a Shein arra biztatták vásárlóikat, hogy még az áremelés előtt vásároljanak.
Készen állunk arra, hogy zökkenőmentesen biztosítsuk megrendeléseik érkezését ebben a különleges időszakban. Minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy árainkat kedvezően tartsuk, és minimalizáljuk a lehetséges hatásokat. Csapatunk elkötelezetten dolgozik azon, hogy vásárlási élményüket a lehető legjobban fokozza.
- fogalmazták meg a cégek.