Trump vámintézkedései jelentős hatást gyakoroltak az autóipari részvényekre, komoly visszaeséseket okozva a piacon.

Az autóipari részvények jelentős eséssel indították a hetet, mivel a szektort komolyan érinti Donald Trump közelgő vámháborúja.
Donald Trump bejelentette, hogy keddtől kezdődően a Kínából érkező importtermékekre 10 százalékos vámot, míg a Kanadából és Mexikóból származó árukra 25 százalékos vámot fognak kiszabni.
A vámok már az ázsiai kereskedelemben is nyomot hagytak, érezhetően formálva a kereskedelmi dinamikát:
Az autógyártók árfolyama elsősorban a kanadai és mexikói vámok hatására csökken, mivel számos gyártó aktívan tevékenykedik ezekben az országokban. Az Egyesült Államokban üzemelő jelentősebb autógyártók közül szinte mindegyik rendelkezik legalább egy gyárral Mexikó területén. Ezek közé tartozik a hat legnagyobb forgalmú autóipari szereplő is, amelyek 2024-ben az amerikai piacon realizált eladások több mint 70%-át képviselték.
A Mexikó és az Egyesült Államok autóipara szoros kölcsönhatásban áll egymással, hiszen Mexikó az autóalkatrészek közel felét, pontosan 49,4%-át az Egyesült Államokból importálja. Ezzel párhuzamosan, a Mexikóban gyártott autóalkatrészeknek egy lenyűgöző 86,9%-a az Egyesült Államok piacára kerül, ami a Nemzetközi Kereskedelmi Hivatal adatai alapján is jól tükrözi ezt a szoros gazdasági együttműködést.
A Wells Fargo elemzése alapján a mexikói és kanadai importot sújtó 25%-os vámok évente több milliárd dolláros terhet róhatnak a hagyományos detroiti autógyártókra.
De nem csak a gyártók, hanem a fogyasztók is megszenvedhetik a vámok hatását. Egy 25 000 dolláros, Kanadából vagy Mexikóból származó járműre kivetett 25 százalékos vám 6250 dollárral növelné a jármű árát - ennek egy részét át lehet hárítani a fogyasztóra.
Az S&P Mobility jelentése szerint a kanadai és mexikói üzemek évente nagyjából 5,3 millió járművet gyártanak, amelynek mintegy 70 százalékát - közel 4 milliót - az Egyesült Államokba szánják. Az eladások százalékában kifejezve, a Volkswagen van a legnagyobb vámkockázatnak kitéve Mexikóban, amelyet a Nissan és a Stellantis követ az S&P Global Mobility jelentése szerint.
A címlap képének illusztrációs szerepe van. A kép forrása: Getty Images.
Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. További részletes jogi információkat itt találhat.