Az MNB telefonos csalás miatt indított eljárást.
Az MNB hangsúlyozza, hogy soha nem kér bizalmas adatokat vagy szoftverek letöltését telefonon
A Magyar Nemzeti Bank azonnali intézkedést tett, és feljelentést nyújtott be a nyomozó hatóságnál egy telefonos kibercsaló ellen, aki visszaélt a jegybank nevével. A csaló ügyfélszolgálati telefonszámát ideiglenesen lemásolva hívta fel az egyik banki ügyfelet, azt állítva, hogy kibertámadás történt, és sürgősen át kell utalnia megtakarításait egy "biztonsági számlára". A bűnöző ráadásul egy kémprogramot is telepíthetett az áldozat számítógépére, amely lehetővé tette számára, hogy teljes kontrollt gyakoroljon a gép felett. Ezt követően az ügyfél jelentős összegű megtakarítását a saját számlájára irányította.
Az MNB hangsúlyozza, hogy soha nem kérik az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton a bankszámla- vagy kártyaadatok bizalmas megadását. Nem ösztönzik az ügyfeleket pénzük elutalására, és nem kérnek tőlük semmiféle "vírusvédő" program telepítését, amely valójában kémprogram lehet. Amennyiben ilyen telefonhívást kapunk, érdemes alapos kérdéseket feltenni, és ha gyanúsnak találjuk a beszélgetést, inkább szakítsuk meg a kapcsolatot. Ilyen esetben a legjobb, ha közvetlenül a saját bankunkkal, vagy az MNB ügyfélszolgálatával vesszük fel a kapcsolatot. Különösen figyelmeztető jel, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető stílusban próbálja ránk erőltetni az információk megadását. Amennyiben valaki mégis megadta bizalmas adatait, azt haladéktalanul jelezze bankjának és a rendőrségnek - figyelmeztetnek a közleményükben.
A kiberbiztonsági kockázatok megelőzésére, csökkentésére Varga Mihály jegybankelnök idén júniusban jelentette be az MNB öt intézkedését az online bűnőzök ellen. Ezek egy része, így a Központi Visszaélésszűrő Rendszer már el is indult és védi az ügyfeleket. A jegybank emellett számos állami intézménnyel és a pénzpiac szereplőivel KiberPajzs néven közös kommunikációs és edukációs kampányt folytat, továbbá elemzi a folyamatokat, lehetséges intézkedéseket az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek támogatására, védelmére.