Helyezd el ezeket ma az ablakban: védelmet nyújt a családnak és a háznak az év minden napján!

Nem hitt a szemének a természetvédelmi őr, amikor meglátott egy gólyafészket: ez a döbbenetes látvány fogadta
A húsvétvasárnapot megelőző virágvasárnap nem csupán elnevezésében bír különlegességgel, hanem gazdag történeti háttérrel és változatos hagyományokkal is rendelkezik, amelyek mélyen gyökereznek a népi kultúrában. Ez a nap nemcsak a nagyhét kezdetét jelzi, hanem számos érdekes népszokás és rituálé keretein belül ünnepeljük, amelyek mind hozzájárulnak a húsvéti időszak varázsához.
A római katolikus egyház által használt Dominica Palmarum, azaz pálmavasárnap elnevezés Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának ünnepléséhez kapcsolódik, amelynek szimbolikus eleme a pálmaág. Ez a szokás a magyar kultúrában is különleges módon gyökerezik. Érdemes megjegyezni, hogy ezen a jeles napon nem csupán a templomi szertartások keretein belül találkozunk hagyományokkal; a pálmavasárnaphoz fűződő szokások széles spektrumot ölelnek fel, és sokszor a közösségi életben is fontos szerepet játszanak.
A húsvéti ünnepeket megelőző időszak, amely hamvazószerdával veszi kezdetét, egy negyven napos böjtöt foglal magában, és az utolsó hetét nevezik nagyhétnek. Ez a hét virágvasárnappal kezdődik, és egészen húsvétvasárnapig tart. E jeles események során Jézus Jeruzsálembe vonult be, éppen a zsidó pészah ünnepe előtt, ezzel elindítva azt a végső szakaszt, amely kereszthalálához és feltámadásához vezetett.
A bevonulás útvonala Betániából indult, áthaladva az Olajfák hegyén, és a Kedron patak völgyén vezetett, végül az Aranykapun át érkezett meg a jeruzsálemi templomhoz. Jézus szamárháton ült, ami nem csupán az igavonó állatok alázatosságát és egyszerűségét szimbolizálta, hanem sokkal inkább a nyáját védelmező pásztort idézte, ellentétben a lovon bevonuló, harci dicsőségben tündöklő hadvezérekkel.
Mindez a Biblia tanúsága szerint Lázár feltámasztása után következett be, amikor Jézus már komoly hírnévnek örvendett, és egy hatalmas tömeg gyűlt össze, hogy fogadja őt. Pálmaágakkal üdvözölték, miközben ruháikat is az útra terítették, és hangosan kiáltották: "Hozsánna Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében! Hozsánna a magasságban!" Az összegyűlt emberek szívében az a hit élt, hogy végre megérkezett a Messiás, aki megszabadítja őket a római elnyomás igájától. Jézus útja a jeruzsálemi templomhoz vezetett, ahol hevesen kiűzte a kufárokat, felborítva a pénzváltók asztalait és az árusok székeit: "Az én házamat imádság házának nevezik, ti pedig rablók barlangjává alakítjátok."
A világ különböző tájain, ahol a pálmaág a mindennapok része, ezzel az elemmel ünneplik a bevonulást, Magyarországon viszont a barka, vagyis a fűz virága tölti be ezt a szerepet. Ez a növény nem csupán az első, amely a tél után megjelenik, hanem az új élet és a remény szimbólumává is vált. Sokan a barka külsejében Jézus húsvéti jelképével, a báránnyal való párhuzamot is felfedezik, így a barka jelentése még gazdagabbá válik.
A templomok falai között a barkaszentelés hagyománya még ma is élénken virágzik. A pap a mise előtt szenteli meg a barkát, amelyet a hívek a kezükben tartva vonulnak a virágvasárnapi körmenetben. Szokás szerint a templom körül teszik meg ezt az utat, mielőtt belemerülnének a mise szent pillanataiba. E szertartás nem csupán egy rituálé, hanem a közösség összetartozásának és a hitük megújításának szimbóluma is.
A virágvasárnapi mise különleges szerepet játszott a közösség életében. Ezen a jeles napon a lányok új ruháikat öltötték magukra, míg a menyecskék szívesen választottak világos vagy virágmintás öltözékeket, hogy ünnepi hangulatot teremtsenek. A szentelt barkát nagy tisztelet övezte; hazavitték, hogy áldást és védelmet nyújtson a családnak, megóvja őket a rontástól, betegségektől és egyéb balszerencséktől. E hagyományok nem csupán a hitélet részei voltak, hanem a közösségi összetartozás szimbólumai is.
Bizonyos tájakon nem szokták a barkát a házba vinni, mivel úgy vélték, hogy ez a legyek számának gyarapodásához vezet. Ehelyett az eresz alá helyezték, hogy védelmet nyújtson. Az idő múlásával azonban egyre inkább elterjedt, hogy a házi oltáron, az étkezőasztalon vagy az ablakpárkányon helyezik el, hogy ezzel egész évben megóvják a családot.
A földbe ásott barka a jó termést hivatott elősegíteni, de a hordóra is tettek belőle a következő évi bor bőségének reményében. A tyúkólba, az itatóba és a tűzhelybe is dobtak, illetve gyakran a birtok négy sarkába is tűztek egy-egy ágat. A barkának mindemellett gyógyító hatást is tulajdonítottak, egy-egy szemet gyógyszerként is lenyeltek, másutt a betegágy mellé tették, sőt, szokás volt a temetőbe is kivinni belőle.
Virágvasárnap közeledtével sokan nekilátnak a tavaszi nagytakarításnak, hogy otthonaikat felkészítsék az ünnepi időszakra. Ehhez a fontos tevékenységhez két gyönyörű népi hagyomány is kapcsolódik: a kiszehajtás és a vidám villőzés. Ezek a szokások nem csupán a tél elűzésére, hanem a friss tavasz ünneplésére is szolgálnak, így a természet újjászületését és a megújulást szimbolizálják.
A kiszehajtás során rongyokból és szalmából készítettek bábut a fiatalok, jellemzően inkább a lányok. Régi ruhákba öltöztették, körbejárták vele a falut, majd vízbe dobták vagy elégették. A bábu segített kivinni a faluból a rontást, illetve a lányoknak férjhez menni, és házassági jóslásra is alkalmas volt. A kiszebábuból a rituálé végén minden lány markolt egy csomó szalmát, és bedobta a vízbe: akié elúszott, az házasságra számíthatott, akié viszont a part felé sodródott, az könnyen megeshetett.
A kiszézés hagyományához szorosan kapcsolódik a villőzés, amely során a lányok zöldágakat, jellemzően szalagokkal díszített fűzfaágakat hoztak magukkal, és bejárták a falut, bekopogtatva a házak ajtaján. Ezen alkalmak során éneklés és tánc kísérte lépteiket, míg a gazdasszonyok tojásokat adtak ajándékba a lányoknak. Ezen kívül a villőágból letört egy-egy darabot is, amellyel megcsapkodták a lányokat, ezzel kívánva nekik gyors férjhez menést. A hagyományok sokféleképpen értelmezik a villőzés jelentését, de egy dolog biztos: a közkedvelt Bújj, bújj, zöld ág kezdetű gyerekdal is ennek a szokásnak a részeként élt, színesítve a zöldág-hordó lányok táncait és énekeit.