Az autók ára rendkívüli mértékben emelkedik, ami szinte felfoghatatlan.

A hitelkamatok csökkenése nemcsak a lakáspiacon éreztette hatását, hanem az autóvásárlások terén is új korszakot nyitott. Egyre több magyar vásárol gépjárművet klasszikus bankhitellel, miközben a lízing hosszú idő után először szorult háttérbe. A BiztosDöntés.hu friss elemzése szerint évtizedes csúcson van a hitelfinanszírozás aránya - és ez még csak a kezdet lehet.
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2024-ben a finanszírozók összesen 160 milliárd forint értékű finanszírozási szerződést kötöttek lakossági ügyfelekkel, ami 36 százalékos növekedést jelent a 2023-as adatokhoz képest.
A lízingpiac továbbra is fontos részesedéssel bír, ám a növekedési üteme lényegesen visszafogottabb volt: a tényleges lakossági lízingszerződések összértéke mindössze 20 százalékkal emelkedett, elérve a 112 milliárd forintot.
A legszembetűnőbb változás a klasszikus autóhitelek szegmensében következett be: a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb statisztikái alapján a gépjárművásárlásra szánt banki hitelek összege kétszeresére emelkedett, 24 milliárd forintról 48 milliárdra. Ez a növekedés azt eredményezte, hogy a klasszikus hitelek aránya a teljes autófinanszírozási piacon elérte a 30 százalékot - míg 2022-ben ez az arány még alig haladta meg a 10 százalékot.
A klasszikus hitelek térnyerése nem csupán az MNB-nél autóhitelként bejelentett konstrukciókra korlátozódik. A szakértők szerint a valóságban jóval többen finanszíroznak autót banki forrásból, ugyanis rengetegen személyi kölcsönből, Babaváró hitelből, vagy a 2024 januárjától elérhető munkáshitelből vásárolnak gépjárművet. Bár ezek az adatok nem jelennek meg közvetlenül az autóhitel statisztikákban, így is világosan kirajzolódik a trend, miszerint a hitel újra erősödik.
A különböző finanszírozási formák szorosan kapcsolódnak a vásárolt jármű típusához. Az ügyfelek általában a lízinget választják, amikor új autót vásárolnak, míg a klasszikus hitel inkább a használt autók esetében terjedt el. Ezt a tendenciát a finanszírozási összegek is tükrözik: míg a lízingszerződések átlagos értéke az elmúlt öt év alatt 6 millióról 9,7 millió forintra emelkedett, addig az autóhitelek összege stabilan 4-5 millió forint között maradt.
A hitelpiac előretörésének egyik fő mozgatórugója a gazdasági környezet alakulása. A lakosság még mindig frissen emlékszik az inflációs sokk hatásaira, ezért a költekezés terén óvatosabb és tudatosabb megközelítést alkalmaz. Ez a tendencia kedvezett a használt autók piacának, amit jól mutat, hogy 2023-ban rekordszámú, 909 ezer használt autó cserélt gazdát, ami 10,2 százalékos növekedést jelent. Ezzel párhuzamosan az új autók értékesítése is emelkedett (13 százalékkal, összesen 121,6 ezer darabra), azonban ezeknek a járműveknek a zöme vállalati flottákhoz került, nem pedig magánszemélyekhez.
Bár a növekedés figyelemre méltó, a szakértők véleménye szerint a piac még mindig távol van a korábbi szinttől. Például 2019-ben a bankok és lízingcégek közel dupláját, 53,4 ezer szerződést kötöttek lakossági ügyfeleikkel, míg 2023-ban ez a szám csupán 27,5 ezerre rúgott. Ugyanakkor a kihelyezett kölcsönök összege már csak egyharmadnyira csökkent a 2019-es csúcs, 237,6 milliárd forinttól, ami arra utal, hogy az autók ára jelentősen megugrott.
A jövő még mindig nyitott. A BiztosDöntés.hu szakértője szerint a lízing ismét teret nyerhet, ha a kamatszint tovább csökken, stabilizálódik a gazdaság, és újra élénkül az újautó-piac. A lízing azonban elsősorban a nagyobb értékű autóknál és céges flottáknál marad domináns. Nem véletlen, hogy például a Cofidis is a lízingpiacra készül betörni, éppen a tavasz végén.
A hitelezés, különösen a munkáshitel és a személyi kölcsön formájában, már most olyan dinamikus fejlődésen megy keresztül, ami komoly kihívások elé állíthatja a lízingcégeket.