Ne csodálkozzon, ha a Google keresései mostantól eltérő eredményeket hoznak!


Ismét egy újabb fordulatot vesz a cég működése. Miközben sokan arra számítanak, hogy a mesterséges intelligenciát eltávolítják, a vállalat inkább új és izgalmas funkciókkal gazdagítja azt.

Már majdnem másfél éve, hogy a Google átalakította az internetes keresőjének találati oldalát. 2024 elején debütált az MI-alapú áttekintés, amely a mesterséges intelligencia erejét felhasználva kínál rövid összefoglalót a felhasználók kereséseihez. Amennyiben például valaki egy étel receptjére keres rá, a rendszer képes lehet megjeleníteni a teljes receptet közvetlenül a találati oldalon – olvasható a hvg.hu cikkében.

Ez a példa világosan rámutat arra, hogy mi rejlik a megoldás mögötti alapvető problémában: az MI-alapú tartalomáttekintések következtében a felhasználók egyre kevésbé érzik szükségét annak, hogy rákattintsanak a weboldalakra a keresési találatok között. Ez a jelenség komoly gondokat okoz a tartalomszolgáltatóknak, hiszen a csökkent látogatószám közvetlenül alacsonyabb bevételekhez vezet. E problémákra már a független kiadókat képviselő Independent Publishers Alliance is panaszt tett az Európai Bizottságnál, emellett egy másik kutatás is aggasztó eredményekre jutott az MI alkalmazásának hatásait illetően.

A dolog végkimenetele még bizonytalan, de a Google friss bejelentése izgalmas új fejleményeket hoz. Az óriáscég egy új eszközt tesztel a keresőfelületén, amely újraformálja a találati oldalt. Az újítás neve Web Guide, és hasonlóan az MI-alapú áttekintéshez, ez is a mesterséges intelligencia, konkrétan a Google Gemini technológiájára támaszkodik.

A cég közlése szerint a Gemini egy erre a célra létrehozott verziója elemzi a keresés indítása után weboldalakat, majd rendszerezi a találatokat. A vállalat úgy véli, az MI segíthet a legrelevánsabb tartalmak felszínre hozásában, de egyben új módot is jelenthet a Google számára annak szabályozására, hogy mely weboldalak kapjanak kiemelt figyelmet az eredményekben.

Az egyelőre csak kísérleti fázisban lévő eszköz demójában azt mutatta meg a cég, miként jelennének meg a találatok, ha valaki például arra keresne rá, hogy miként utazhat el Japánba. Ebben az esetben a találati oldalon témakörönként kap összegzést a felhasználó - például ajánlásokat a biztonságos utazáshoz -, majd a szöveges összefoglalóknál azoknak a weboldalaknak a hivatkozásai is megjelennek, amelyek a releváns információt tartalmazzák.

Az újdonság kapcsán a legnagyobb kérdés, vajon miben hoz változást a mostani, MI-alapú kereséhez képest, és mennyire ösztönzi majd a felhasználókat arra, hogy a Google-ból más webhelyeket is felkeressenek. Nem lehet kizárni azt sem, hogy a módszer csak ront majd a helyzeten, és még nehezebb helyzetbe hozza majd a kisebb weboldalakat azzal, hogy az ő tartalmait még kevésbé ajánlja majd a rendszer.

Related posts