Jelentős csökkenést mutat az amerikai kikötők forgalma.

A Los Angeles-i kikötő forgalma 30%-kal eshetett vissza május elején a kereskedelmi háború okozta bizonytalanság miatt. Nem csak ez az egyetlen kikötő, ahol nagy baj lehet. A 90 napos kereskedelmi megállapodás az USA és Kína között segíthet, de a nagy bizonytalanság továbbra is nyomot hagy az áruszállításon.
A Los Angeles-i kikötő, az Egyesült Államok legforgalmasabb konténerkikötője, május elején akár 30%-os csökkenést is tapasztalhat a beérkező szállítmányok számában. Ennek hátterében Donald Trump elnök vámpolitikája áll, amely jelentős hatással bír a kereskedelmi tevékenységekre.
Ebben a cikkben már hetekkel korábban bemutattuk, hogy az ellátási láncok dinamikája alapján mikor lehet érezhető a vámháború hatása az USA-ban:
"Minél kevesebb konténert kezelünk, annál kevesebb munka hárul a kikötőre – csökken a szükséges rakodóbrigádok, kamionosok és raktári dolgozók száma is," nyilatkozta Gene Seroka, a Los Angeles-i kikötő ügyvezető igazgatója egy hétfői sajtótájékoztatón. "A változás azonnal érezhetővé vált május első hetében."
A kikötői forgalom csökkenését az importőrök és kiskereskedők reakciója indokolta, különösen azok körében, akik kínai üzleti kapcsolatokat ápolnak. Az április elején bejelentett Trump-féle vámok miatt sokan igyekeztek előre hozni a szállítmányokat, hogy elkerüljék az újabb költségeket. Az áprilisi adatok szerint a Los Angeles-i kikötő körülbelül 843 ezer húszlábas konténer-egységet (TEU) kezelt, ami az előző év áprilisi számokhoz képest 9,4%-os növekedést jelentett – tájékoztatta a közönséget a kikötő hivatalos forrása.
Seroka kifejtette, hogy...
az exportok már ötödik hónapja csökkennek,
Mivel más országok válaszul megtorló vámintézkedéseket alkalmaznak, különösen az amerikai mezőgazdasági és feldolgozott termékekre vonatkozóan, a helyzet egyre bonyolultabbá válik.
A múlt héten kötött ideiglenes amerikai-kínai megállapodás, amely 90 napra csökkenti a vámokat, segíthet visszafordítani a visszaesést. Seroka szerint ez júniusra és júliusra növekedést hozhat a forgalomban, ahogy az importőrök megmozdítják azokat a készleteiket, amelyeket korábban a "rendkívül magas vámok" miatt raktárban tartottak.
Mindezek ellenére a vámok továbbra is magas szinten állnak, és a kereskedelmi politika kiszámíthatatlansága miatt a forgalmi előrejelzések továbbra is kétségesek maradnak.
- Hangsúlyozta Seroka. Az idei májusban eddig 80 hajójárat közül 17-et már töröltek, és úgy tűnik, hogy júniusra is további 10 járat megszüntetése valószínű - tette hozzá.
A Long Beach-i kikötő, mely a San Pedro-öböl túlsó partján helyezkedik el, várhatóan csökkenést tapasztal majd, holott áprilisban történelmi csúcsot ért el a forgalma, összesen 867 493 TEU-t kezelve, ami 15,6%-os emelkedést jelent az előző évhez viszonyítva.
"Az amerikai kikötők közül 2025 első negyedévében mi voltunk a legsikeresebbek a konténeres rakományok mozgatásában. Jelenleg azonban arra számítunk, hogy májusban több mint 10%-os visszaesés következik be az import terén – és ez a tendencia nem csupán a dokkok szintjén érződik," nyilatkozta Mario Cordero, a Long Beach-i kikötő vezérigazgatója a múlt héten közzétett sajtóközleményében.
A kereskedelmi bizonytalanság és az exportkereslet csökkenése már az Oakland-i kikötőt is érinti. A legfrissebb adatok szerint áprilisban a kikötő 185 499 TEU-t kezelt, ami 14,7%-os visszaesést jelent a 2025. márciusi forgalomhoz viszonyítva - tájékoztatta a közvéleményt a kikötő hétfőn.