"Úgy tűnik, mintha az ember egy álom világába lépne, ahol ő maga a saját sorsának irányítója."

Egy 6000 négyzetméteres mitikus világ, ahol a néző maga döntheti el, kit követ és melyik történetszálba merül bele - ez a Recirquel legújabb, minden eddiginél grandiózusabb produkciója, a Walk My World. A Millenáris csarnokában november 5-én debütáló előadás az ókori mítoszokat, kortárs táncot és artistaművészetet ötvözi, miközben a közönség szinte láthatatlan szereplőként sodródhat végig több mint kétszáz jeleneten, harminckét művész játékán és egy labirintus titokzatos terein. A produkcióról Vági Bence művészeti vezetővel beszélgettünk.
A Recirquel társulat nem csupán egy előadó-művészeti csoport, hanem egy igazi kreatív műhely, ahol a kiemelkedő művészek mellett számos tehetséges szakember is tevékenykedik. Az elmúlt 14 év során kifejlesztett sajátos stílusunk, amely a cirque danse néven ismert, a kortárs tánc és a cirkuszművészet egyedülálló ötvözéséből született. Ez a különleges megközelítés nemcsak hazai, hanem nemzetközi elismerést is hozott számunkra; mára a világ három legjobb újcirkuszi társulata közé emeltek minket. A Recirquel rendszeres résztvevője a legnevesebb művészeti központoknak és színházaknak, valamint a legnagyobb kulturális fesztiváloknak, New Yorktól Dél-Koreáig.
Hogyan kerültetek közel az immerzív színházhoz?
Gyermekkoromtól fogva vonz az a különleges élmény, amikor teljes mértékben elmerülhetek egy olyan valóságban, ahol az attrakció mellett a társulat kreatív energiái is szabadon áramlanak. Már évek óta kísérletezünk az immerzív színház izgalmas műfajával, amely lehetőséget ad arra, hogy a közönség aktívan részesévé váljon az előadásnak. A Kristály című újcirkuszmesénket immár nyolcadik éve játszuk, és ebben a darabban a nézők szabadon barangolhatnak a művészek között, felfedezve a történetet a saját tempójukban. Ezen a vonalon indítottuk el az IMA című produkciónkat is. A Walk My World lényege pedig éppen az, hogy nézőként egy másik dimenzióba lépj, amely a Millenáris hatalmas, 6000 négyzetméteres területén bontakozik ki, teljesen elfeledtetve veled a jelenlegi időt és teret.
A gondolat, amelyet most megosztok veletek, több mint öt évvel ezelőtt született meg bennem. Egy Vergilius Aeneis című művéből származó idézet ragadta meg a figyelmemet, ami arra ösztönzött, hogy mélyebben belemerüljek a történet világába. Ez a mítosz nem csupán egy epikus utazás a világ meghódítására, hanem egy új haza felfedezésének lenyűgöző meséje is. A főszereplő, Aeneas sorsa szorosan összefonódik egy rendkívül érzelmes szerelmi szállal, hiszen a Dido iránti tragikus érzelmei is középpontba kerülnek. E történet folyamán számtalan csodálatos mitológiai alak és esemény elevenedik meg, amelyek a legtöbbünk számára ismerősek, és ez a gazdag hátterű narratíva teszi igazán különlegessé ezt az epikus mesét.
Miért esett a választás a Millenárisra? Az okok sokrétűek és izgalmasak. A Millenáris egy olyan helyszín, amely gazdag történelmi háttérrel rendelkezik, és kiválóan alkalmas különböző események lebonyolítására. A modern építészet és a régi ipari örökség különleges találkozása vonzó környezetet teremt, amely inspirálóan hat a látogatókra. Ezen kívül a Millenáris kiváló infrastrukturális adottságokkal bír, könnyen megközelíthető, és számos lehetőséget kínál a kreatív rendezvények számára. Az itt található tágas termek és színpadok lehetővé teszik, hogy a szervezők változatos programokat valósítsanak meg, a kulturális eseményektől kezdve a vállalati rendezvényekig. A Millenáris választása tehát nem csupán a helyszín adottságain múlik, hanem egyfajta szellemiséget is tükröz, amely összekapcsolja a múltat a jelennel, és teret ad a jövő innovációinak.
Négy éve már az Üvegcsarnokban játsszuk a Kristály című előadásunkat, és amint megláttam a Nagycsarnokot, az agyam azonnal elkezdte belerajzolni a térbe az új produkciót is. Az előadótér megalkotása komoly tervezés eredménye, de a Millenáris amúgy is elképesztően jól működik az immerzív színházi élménnyel. Szinte magától is egy kész labirintus az egész tér, lépcsőkkel és átjárókkal, mi pedig alkalmazkodtunk az indusztriális stílusához.
Hogyan tudja a néző harmonikusan összevonni a viszonylag modern környezetet, kiegészítőket és kellékeket az ókori történet világával? Melyek azok a vizuális és narratív elemek, amelyek segíthetnek e két eltérő időszak összekapcsolásában?
A formák a valóság és a képzelet határvonalán lebegnek, így az átmenet szinte észrevétlen. Az installációk harmonikusan illeszkednek az 1900-as évek végi Millenáris stílusához, de amikor belépsz, a tér magával ragadóan intim. Különböző kisebb helyszínek, mint istenek és halandók titkos menedékei, várják a látogatókat, s egy több száz négyzetméteres labirintus is helyet kapott, ahol a jól ismert Minótaurosz várakozik, akit a mítoszok sűrűjéből ismerhetünk.
Mennyire hatékony ez a szabadság a nézők számára, amikor a történet irányvonalát szabadon választhatják meg, és a cselekmény alakulása teljes mértékben rajtuk múlik?
Olyan élmény ez, mintha egy álom világába csöppennél, ahol te magad vagy a történet irányítója. Az általad választott karakter vagy jelenet lehet az, ami a legjobban megérint, és ezáltal egy igazán különleges utazásra indulhatsz. Képzeld el, hogy Juno istennő épp a gyilkosság tervét szövi, mialatt a trójai katonák életét készül elvenni. Nyomon követheted minden lépését, ahogy előkészíti a cselekedetet. De a sztori nem áll meg itt! Ha közben találkozik a Minótaurosszal, aki szintén valami titkos tervvel készül, akkor a választás a te kezedben van: eldöntheted, hogy Juno vagy a Minótaurosz sorsát követed tovább. Ez a szabadság és izgalom teszi igazán felejthetetlenné az élményt!
A nézők számára a láthatatlan jelenlét olyan érzéseket kelthet, mint a titokzatosság és a feszültség. Olyan, mintha valaki vagy valami folyamatosan figyelne, ami izgalmat és egyfajta feszültséget hoz a légkörbe. Ez a szinte tapintható hiányzó elem arra ösztönözheti a fantáziát, hogy elképzeljük, mi rejlik a háttérben, miközben a látvány és a hangok együttesen formálják a tapasztalatunkat. Az ilyen élmény képes mélyen megérinteni a lelket, hiszen a láthatatlan jelenlét gyakran a szavak nélküli érzések és emlékek világába vezet bennünket.
Nagyon erőteljes érzés, amikor csak egy karnyújtásnyira vagy tőlük, de a szereplő nem lép veled kapcsolatba, nem hív magához, csupán egy láthatatlan megfigyelőként vagy jelen a térben. Olyan, mintha egy álarc lenne rajtad, ami miatt szinte észrevétlen maradsz. Mintha egy kulcslyukon át figyelnél egy olyan pillanatot, ami szinte tiltaná, hogy láss.
Nincs meg bennem az az érzés, hogyha kiválasztok egy karaktert, és az ő történetét követem, akkor esetleg lemaradok valami izgalmasról vagy fontosról.
Több mint 200 jelenet várja a látogatókat, és úgy vélem, hogy bármilyen formában részt venni ebben az élményben igazi különlegességet jelent. A negyven installáció, harminckét szereplő és több mint tízezer kellék révén a nézők annyira elmerülhetnek a részletekben, hogy az élmény rendkívül gazdag és telített lesz mindannyiunk számára. Képzeljétek csak el, hogy valaki akár többször is visszatér, hogy újabb részleteket és izgalmas jeleneteket fedezzen fel. Ráadásul lesznek olyan grandiózus jelenetek is, ahol az összes karakter egy helyszínre gyűlik össze, és a nézők különböző irányokból követhetik az eseményeket. Így egy olyan pillanat is adódik, amikor mindenki egyszerre, egy helyen tapasztalhatja meg a történéseket.
Hány ember fáradozása áll mindez mögött?
Több mint 130 fő a teljes szakmai stáb, az előadásban harminckét tánc- és artistaművésszel dolgozunk. Egy teljesen nemzetközi szereplőgárdát válogattunk össze kilencszáz művész közül. Ők ma a világ top művészei. Argentína, Chile, Brazília, Kanada, Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Csehország, Németország, Belgium, Magyarország, Ukrajna ‒ szinte mindenhonnan érkeztek hozzánk művészek. Elképesztően tehetséges emberek dolgoznak a stábban, legyen az a kreatív részleg, a technikai csapat vagy a finom részleteken munkálkodó képzőművészek.
Hogyan lehet majd élőben átélni a produkciót?
November 5-én startol a Walk My World, attól kezdve hétfő és kedd kivételével minden este látható lesz. Egyelőre decemberig hirdettük meg az előadásokat, de akkora az érdeklődés, hogy most úgy látjuk, januártól folytatjuk. Úgy találtuk ki a produkció koncepcióját, hogy akár hosszú távon is működni tudjon Budapesten, mind a magyar nézőknek, mind az idelátogató külföldiek számára is. A meghirdetett napokon 19-22 óra között lehet bent tartózkodni az előadás területén, egy kis elcsúsztatással fogjuk beengedni a nézőket, hogy mindenki megkaphassa azt a bensőséges élményt, amit az előadás kínál.