Július 1-jétől hatályba lép a NAV új intézkedése.


Kétszer is megtette! A legendás tévés miatta hagyta ott feleségét

Július elsejétől bővül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) gazdaságfehérítő eszköztára: hatályba lép a , amely az alkalmazottai után az adófizetést és a járulékbevallást csalárd módon elbliccelő munkáltatókkal szemben lehet hatékony - közölte a hatóság vasárnap az MTI-vel.

Az új eljárás védi a munkavállalót és adminisztrációs könnyítést is hoz, hiszen revizori ellenőrzés helyett a NAV figyelmeztetését követően van lehetőség a hiba javítására - írták a közleményben.

Hozzátették: akinek ez a kötelezettség elmúlik, az alkalmazottként 100 ezer forintos pénzbírságra számíthat.

A NAV kiemelte, hogy a fő célkitűzés nem a büntetések kiszabása, hanem a munkavállalók védelme és a foglalkoztatási viszonyok tisztázása.

Ráirányították a figyelmet arra, hogy a NAV - mint szolgáltató - már 2021 novemberétől folyamatosan tájékoztatja az érintett munkáltatókat a felfedezett eltérésekről. Az idei év során pedig több mint 50 ezer informáló levelet küldött ki a 2024. decemberi és 2025. áprilisi bevallási időszakokra vonatkozóan.

Bár a változások 2025. július 1-jén lépnek életbe, a NAV lehetőséget biztosít az önkéntes megfelelésre - hangsúlyozták. A közleményükben kiemelték, hogy minden munkáltatónak érdemes áttekintenie, hogy eleget tett-e minden járulékbevallásának és a munkavállalók bejelentésének. Fontos tudni, hogy a nyár folyamán elindulnak azok az eljárások, amelyek során a hatóság már szankcionálhat: ha a munkáltató a figyelmeztetést követő 15 napon belül nem rendezi jogszerűen a munkavállalói jogviszonyt, vagy nem teljesíti a járulékbevallást, a NAV 100 ezer forint mulasztási bírságot szabhat ki a foglalkoztatóra.

Fontos megemlíteni, hogy a munkaviszonyokkal kapcsolatosan a munkáltatóknak kötelező bejelenteniük a jogviszony kezdetét, valamint annak megszűnését. Ezen bejelentési kötelezettségen túlmenően a foglalkoztatás időtartama alatt, általános szabály szerint, járulékbevallást is kell készíteniük. Az adóhatóság folyamatosan ellenőrzi a munkáltatóktól érkező foglalkoztatotti bejelentéseket, és összeveti azokat a benyújtott járulékbevallásokkal, így képesek feltárni az esetleges eltéréseket.

Az eltérések forrása többféle lehet. Az egyik ok, hogy a munkáltató nem jelenti be a jogviszony megszűnését, míg a másik, hogy nem nyújt be járulékbevallást. Gyakran előfordul, hogy az eltéréseket nem szándékos adózói mulasztások okozzák, hanem csupán figyelmetlenségből adódnak - emelték ki a szakértők.

Related posts