Új magyar repülőtér: az orosz látogatók helyett a kínai technológiák számára lenne ideális a terület.

Egy meglévő reptér bővítése lényegesen költséghatékonyabb és gyorsabb alternatíva az új teherrepülőtér létrehozásához, mint egy teljesen új, zöldmezős beruházás. Potenciális helyszínekként Debrecen, Kecskemét, valamint a korábban orosz turisták által kedvelt sármelléki reptér is szóba jöhet.
A Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által bejelentett új teherreptér kivitelezése zöldmezős beruházás esetén akár 8 évig tarthat, míg egy meglévő repülőtér fejlesztése 4-5 év alatt megvalósulhat. "Ha már létezik egy kifutópálya, az fél beruházás" - mondta egy piaci szereplő az Indexnek.
A lap információi szerint, amelyek a névtelenséget kérő forrásokból származnak, Debrecen és Sármellék tűnik a legjobb választásnak a tervezett projekt helyszínéül. Mindkét helyszín rendelkezik a szükséges infrastruktúrával, és lehetőség van a fejlesztésekre is, emellett alkalmasak a széles törzsű repülőgépek fogadására. "A gurulóutak azonban fejlesztésre szorulnak" – hívta fel a figyelmet az egyik forrás.
Tegyük hozzá: Sármellék különösen jó opciónak tűnik, a repteret jelentős állami forrásból fejlesztették, miközben forgalma csekély. Nem függetlenül attól, hogy a közeli Hévíz az orosz turisták kedvelt célpontja volt - Moszkva Ukrajna elleni agressziója azonban ezt a relációt ellehetetlenítette.
Felmerült még Kecskemét és Pécs neve is. Előbbinél egy katonai reptér fejlesztéséről lehetne szó, amelyről már korábban is készültek tervek. Pécs ellenben "logisztikai vakfolt" - fogalmazott egy iparági szereplő, utalva arra, hogy jelenleg nem tölt be elosztószerepet a szállítmányozásban.
Nagy Márton a témával kapcsolatos sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a teherrepülőtér létrehozására a Ferihegyi repülőtér kapacitásának korlátozottsága miatt van szükség. E korlátozások hátterében a lakosság védelmét szolgáló éjszakai forgalomkorlátozások állnak. A tárcavezető kiemelte, hogy a projekt koncessziós formában valósulna meg, és véleménye szerint ésszerű lenne kínai partnert bevonni, figyelembe véve a kínai áruforgalom jelentős mértékét.