Íme, milyen formát ölt majd az új nagykörúti kerékpáros sáv!
A projekt megvalósításához összesen hatmilliárd forint értékű uniós támogatást, valamint kormányzati társfinanszírozást sikerült biztosítani.
Budapest városvezetése nemrégiben bejelentette, hogy forrást biztosítanak a nagykörúti kerékpáros sáv és két kapcsolódó útszakasz megvalósítására. A Telex utánajárt, milyen források érkeznek, és pontosan milyen fejlesztések várhatóak.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) legfrissebb tájékoztatása szerint a fővárosi vezetés bevonásával már tavaly áprilisban benyújtottak három, egymással összefüggő kerékpáros infrastruktúra-fejlesztési javaslatot, amelyek az uniós források és a kormányzati társfinanszírozás keretein belül valósulnak meg a TOP Plusz program révén. A megvalósításra tervezett projektek összértéke eléri a 6 milliárd forintot. Az Irányító Hatóság, amely a kormányzat egyik döntéshozó szerve, idén január 9-én zöld utat adott a terveknek, így a szükséges szakmai és politikai támogatás is biztosítva lett a fejlesztésekhez.
A támogatási szerződés várhatóan néhány hónapon belül megköttetik, a tervek szerint pedig 2027-re elkészülnek az engedélyes és kiviteli tervek. A bringasztráda kivitelezése szakaszosan, 2028 és 2029 között valósulhat meg a Nagykörút komplex megújításának részeként, valamint a Váci út és az Üllői út bevezető szakaszán.
A fejlesztés nem csupán a kerékpáros közlekedés elősegítését célozza, hanem a város élhetőségének jelentős javításához is hozzájárul. A projekt keretében megújulnak a nagykörúti zöldterületek és járdák, amelyek esztétikai és funkcionális szempontból is előnyösek. A kerékpárutak fizikailag el lesznek választva a forgalomtól, így a biciklisek számára biztonságosabb közlekedést garantálnak. A csomópontoknál közlekedési lámpák segítik a kerékpárosok elsőbbségét, míg a mellékutcákban kiemelt csomóponti kialakítások révén csökkentik a balesetveszélyt, ezáltal hozzájárulva a kerékpáros közlekedés biztonságosabbá tételéhez.
A nagykörúti bringasztráda különlegessége, hogy a parkoló autók és a járdaszegély közötti sávban kap helyet, így a kerékpárosok elkerülhetik az ajtórányitásból adódó baleseteket. A parkolósáv multifunkcionális zónaként működik majd, ahol az autóparkolás csak másodlagos szerepet kap. Itt alakítanak ki rakodóhelyeket, taxi- és buszmegállókat, valamint a Bubi-biciklik és közösségi rollerek állomásait.
A projekt során a BKK folyamatosan egyeztet a lakossággal annak érdekében, hogy a kerékpárutakat a helyi igényekhez igazítsák. Az első közösségi fórumra februárban kerül sor, ahol a tervezés során a lakosok véleményét is figyelembe veszik.
A fejlesztés kulcsfontosságú része a Nagykörút Váci út (Nyugati tér) és Mester utca közötti szakaszának átfogó revitalizálása, amely magában foglalja a járdák és a közúti sávok teljes felújítását.
A tervek alapján a kerékpárút egyedi és fenntartható módon fogja kötni össze a város különböző részeit. A tervezők célja, hogy a kerékpáros közlekedést biztonságosabbá és élvezetesebbé tegyék, miközben zöld területeket is integrálnak a vonalba. A kerékpárút mentén fák és virágágyások fognak színt vinni a környezetbe, és pihenőhelyek is kialakításra kerülnek, ahol a kerékpárosok megpihenhetnek. Az útvonal különleges látványosságokat érint, így nem csupán közlekedési lehetőség, hanem egy élmény is lesz a város felfedezésére.
A projekt összköltsége 4,5 milliárd forint, amely lehetővé teszi, hogy a mellékutcák kereszteződéseinél kiemelt csomópontokat létesítsenek, ezzel elősegítve a balesetveszély mérséklését. Ezen kívül a nagyobb forgalmú csomópontokban közlekedési lámpák telepítése is várható, amelyek a kerékpárosok elsőbbségét biztosítják.
A csomóponti kiemelés lényege, hogy az autósok csak egy megemelt útszakaszon áthaladva tudnak lekanyarodni a Nagykörútról a mellékutcákba és onnan vissza. Ezzel szemben a járda és a kerékpárút folyamatosan, az emelt szinten halad tovább. Ennek köszönhetően a járművezetők kénytelenek lassítani minden ilyen kereszteződésnél, így jobban észreveszik a gyalogosokat és a kerékpárosokat, csökkentve a balesetveszélyt. A nagyobb csomópontoknál ezt a megoldást nem lehet alkalmazni, ott a kerékpárosok védelmét külön forgalmi lámpák biztosítják. A projekt részeként a Nagykörút zöldfelületeinek fejlesztése és a járdák felújítása is megvalósul.
Az új nagykörúti kerékpáros útvonalhoz két fontos főkerékpáros útvonal kapcsolódik: a Váci úti és az Üllői úti bringasztráda. A Váci úton, a már meglévő zöld pollerekkel védett szakasz folytatásaként, a Lehel tér irányából kifelé egy kilométeres hosszúságú szakasz létesül, amely a nagykörúti bringasztráda kialakításához hasonlóan lesz megvalósítva. Az Üllői úti bringasztráda a meglévő polleres szakasz végénél, a Nagyvárad térnél csatlakozik, majd 1,1 kilométeren át az Ecseri útig terjed.
A projekt fő célja, hogy biztonságos és gyors közlekedési alternatívákat kínáljon a kerékpárosok számára, miközben hozzájárul a városi környezet zöldebbé és élhetőbbé tételéhez. A BKK legfrissebb statisztikái alapján jelenleg napi 3800 kerékpáros használja a Nagykörút kerékpárútjait, de a tervezett fejlesztések révén ezt a számot tízezerre kívánják növelni – mondta el Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.