A TikTok szárnyal, míg a Facebook lassan az idősek kedvenc szórakozási helyévé avanzsál.


A Pew Research Center nemrégiben végzett kutatása érdekes felfedezésekkel szolgált a tizenévesek közösségi média használatának alakulásáról. A felmérésben mintegy 1400, 13 és 17 év közötti fiatal véleményét kérdezték meg, hogy felmérjék, hogyan változik a digitális kapcsolattartás világában való tájékozódásuk és aktivitásuk.

A legszembetűnőbb megállapítás, hogy a felmérés résztvevőinek közel fele arról számolt be, hogy gyakorlatilag állandóan online van. Ez a számadat jelentős növekedést tükröz az öt évvel ezelőtti felméréshez viszonyítva, amikor a fiatalok csupán egynegyede volt folyamatosan elérhető a digitális világban.

- emelte ki a kutatást bemutató Breitbart.

A kutatás eredményei rámutattak, hogy bár az internethasználat folyamatosan bővül, a hagyományos közösségi médiaplatformok népszerűsége csökken a tizenévesek körében. A YouTube továbbra is vezeti a népszerűségi listát, de a felhasználói arány az előző évi 95 százalékról idén 90 százalékra esett vissza.

Az Instagram, amely a tizenévesek körében 61 százalékos népszerűséggel a harmadik helyen áll, a tavalyi évhez képest enyhe növekedést ért el felhasználói arányában.

Az egykor domináns Facebook azonban az évek során folyamatosan veszített tizenéves felhasználói bázisából. 2014-2015-ben a tizenévesek 71 százaléka használta a Facebookot, de a platformot mára az öregek alkalmazásaként bélyegezték meg, ami a fiatalabb felhasználók jelentős elvándorlását eredményezte. Ennek ellenére a Facebooknak az elmúlt két évben sikerült megőriznie 32 százalékos részesedését a tizenéves felhasználók körében.

Ez a tendencia azt jelzi, hogy a csoportos csevegések és az üzenetküldő alkalmazások fokozatosan átveszik a helyet a klasszikus közösségi médiától, és egyre népszerűbbé válnak a fiatalok körében, mint a preferált kommunikációs formák.

Ahogy már korábban említettük, az ausztrál parlament elfogadta azt a jogszabályt, amely kizárólag a 16 évesek és annál idősebbek számára teszi lehetővé a közösségi média használatát. E példát követve Franciaország is uniós szinten szeretné szigorítani a fiatalok közösségi médiához való hozzáférését, és a tizenöt éves kort jelölik meg mint alsó korhatárt.

Borítókép: Illusztráció - Egy nő áll, kezében okostelefonnal, amelynek képernyőjén különféle közösségi médiaalkalmazások ikonjaival találkozunk. (Fotó: Alicia Windzio / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Related posts