Ha a múlt eseményeit vesszük alapul, elképzelhető, hogy a tőzsdei emelkedés továbbra is folytatódik.

A jelenlegi tőzsdei csúcsok ellenére még mindig jó befektetési lehetőségek találhatók a piacon, az ezüst különösen vonzó lehet a következő időszakban - mondta el Nagy Viktor, a Portfolio részvényrovatának vezető elemzője a Portfolio Invest podcast adásában. A beszélgetés során szóba került a Wizz Air zuhanása, a 4iG kétszeres árfolyam-emelkedése, valamint a Trump-Musk viszony tőkepiaci hatásai is.
A piaci hangulat az év eleji bizonytalanságok után drámai változáson ment keresztül, hiszen több tőzsdeindex már a történelmi csúcsok közelében tartózkodik. Felmerül a kérdés: vajon érdemes-e még beszállni a részvénypiacokra ilyen magasságokban, vagy már túl késő lehet a vonatról lemaradt befektetők számára?
A statisztikák szerint a történelmi csúcsok idején történő vásárlás nem feltétlenül jelent rosszabb lehetőséget, mint bármely más időpontban. Sőt, bizonyos időtávok, mint például 1, 3 vagy 5 év, azt mutatják, hogy az éves átlagos hozamod kicsivel magasabb lehet, mint ha más időszakokban vásároltál volna. Az eredmények tehát azt sugallják, hogy a csúcsidőszakokban való befektetés nem feltétlenül hátrányos, sőt, akár kedvezőbb is lehet.
- emelte ki Nagy Viktor, hangsúlyozva ezzel a mondandója fontosságát.
A szakértő véleménye szerint számos tényező hozzájárulhat a tőzsdék jövőbeli ralijához. Először is, a hedge fundok aktívan vásárolják a részvényeket, mivel érzik, hogy lemaradtak a piaci növekedésről. Ezen kívül, a pénzpiaci alapokban lévő vagyontömeg új történelmi rekordot döntött, elérve körülbelül 7000 milliárd dollárt.
Ha ennek a tőkeáramlásnak csupán 10 százaléka is a részvénypiacokra kerül, az komoly hatással bírhat. Továbbá, a harmadik kedvező tényező a saját részvényvásárlások említése, amelyek az S&P 500 indexbe tartozó cégeknél idén már meghaladják az 1000 milliárd dollárt. Ez 5 százalékos növekedést jelent, és egyben történelmi rekordot is felállít.
Elon Musk és Donald Trump közötti ellentét komoly tőkepiaci következményeket vonhat maga után, hasonlóan a korábbi kínai esetekhez, ahol a politikai hatalom ütközött a nagy tech cégek irányítóival. Ezek a konfliktusok nem csupán a felek közötti vitát jelentik, hanem széleskörű gazdasági hatásokkal is járhatnak, amelyek formálhatják a piacok dinamikáját és a befektetők bizalmát.
Történelmi párhuzamokat keresve próbálom megérteni a jelenlegi eseményeket. A politika és a gazdaság szembenállása nem új jelenség, azonban az, hogy ez a küzdelem a legfelsőbb szinteken zajlik, már különös figyelmet érdemel. Az elnök, mint a világ legnagyobb hatalmú személyisége, és a vállalatvezető, aki a leggazdagabb emberek közé tartozik, egy egészen új dimenziót ad ennek a konfliktusnak. Ilyen szintű összecsapásra korábban talán még nem volt példa.
„- Fejtsd ki egy kicsit másképp a gondolataidat!” – tette hozzá Nagy Viktor.
A szakértő felhívta a figyelmet a 2020-ban kibontakozó kínai eseményekre, amikor a kínai kormány felismerte, hogy a nagy technológiai vállalatok hatalma drámaian megnőtt. Ezek a cégek olyan hatalmas adatbázisokkal rendelkeztek, hogy szinte egy "állam az államban" helyzetet teremtettek. Jack Ma, az Alibaba alapítója, nyíltan bírálta a kínai pénzügyi felügyeletet, ami súlyos következményekkel járt: a tervezett Ant Group tőzsdei bevezetését leállították, és Ma hosszú időre eltűnt a nyilvánosság szeme elől. Az Alibaba részvényeinek árfolyama 2021 és 2023 között drámaian, 70-80 százalékkal csökkent, és azóta is folyamatos nyomás alatt áll.
A beszélgetés során felmerült a Wizz Air legfrissebb gyorsjelentése, amelyet követően drámai árfolyamesés következett be, hiszen a részvények a kibocsátási szint alá csúsztak. A mögöttes problémák között nemcsak a hajtóművekkel kapcsolatos nehézségek szerepelnek, hanem egy váratlan, 130 millió eurós költségtétel is, ami komoly transzparenciát érintő aggályokat vet fel.
"Borzasztóan néz ki a grafikon. A Wizz Air gyakorlatilag most már évek óta az örök remény"
- Magyarázta Nagy Viktor.
A szakértő véleménye szerint a cég részvényei jelenleg rendkívül kedvező áron kínálkoznak, hiszen a P/E mutatójuk 4-5 között mozog. Ennek ellenére a befektetők számára a folyamatos csalódások és a váratlan problémák, mint például a "csontvázak" előbukkanása, komoly terhet jelentenek. Az európai légiközlekedés általánosan kedvező tendenciákat mutat, az utasforgalom növekszik, és a potenciális ukrán légtér újranyitása is kedvező hatással lehet a Wizz Air számára. Emlékezzünk, hogy 2019-ben a Wizz Air rendelkezett a legnagyobb piaci részesedéssel a fapados légitársaságok között Ukrajnában.
Az Invest legelső epizódjában a 4iG idei teljesítményéről esett szó, valamint tőkepiaci szakértőink megosztották, hogy mely pozíciókat tartanák előnyösnak hosszú távon, és melyeket látnak kockázatosnak a rövidtávú kereskedés során.
Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. A részletes jogi információkért kérjük, forduljon szakértőhöz!