Ha az Xbox ezt a lépést megteszi, a PlayStation számára komoly kihívásokkal kell szembenéznie.


A The Witcher 4 előzetese lenyűgöző látványvilággal és félelmetes szörnyetegekkel kápráztatott el minket.

Hosszú ideig úgy tűnt, maga a Microsoft sem tudja, pontosan mit kezdjenek az Xbox branddel, mostanra azonban egyre inkább körvonalazódik a zöldek terve: az Xbox a jövőben már nemcsak egy konzol lesz, hanem tulajdonképpen a gaming alfája és ómegája.

Sarah Bond, az Xbox elnöke, legutóbbi bejelentésével és az azt követő marketingkampányokkal tovább erősíti ezt a narratívát. Bond hangsúlyozta, hogy a csapat már teljes gőzzel dolgozik a következő generációs konzolon, amely mérföldkőnek ígérkezik a videojátékok világában. Ez a konzol nem csupán a brutális teljesítménye vagy az elképesztő játékfelhozatal miatt lesz különleges, hanem azért is, mert olyan új lehetőségeket kínál, amelyekről eddig azt feltételeztük, hogy örökre távol maradnak a konzolok univerzumból.

Az új Xbox fejlesztése most már egyértelműen az AMD-vel való szoros együttműködés keretében zajlik. Ennek a megállapodásnak köszönhetően a két technológiai óriás közösen dolgozik majd chipek tervezésén, amelyek egy széleskörű eszközportfóliót fognak lefedni. A tervek között szerepelnek a hagyományos nappaliba szánt konzolok, valamint a jövőbeli hordozható (handheld) eszközök is. A partnerség célja, hogy a "grafikai innováció következő generációját" hozzák létre, kihasználva a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket is.

Az együttműködés hírét senki sem fogadta meglepetésként. Az Xbox One, valamint az Xbox Series X és Series S konzolok már eddig is az AMD által fejlesztett chipekkel működtek, és nem másként áll a helyzet a PlayStation 4 és 5 esetében sem. Bond nyilatkozata azonban arra utal, hogy az Xbox exkluzív előnyökre tehet szert az AMD számára készített konzolchippek terén.

A legfrissebb hírek tükrében egyértelmű, hogy a zöld csapat már a jövő kihívásaira összpontosít, miközben a jelenlegi generációt mintha teljesen háttérbe szorítanák. Ahelyett, hogy a mostani konzolok teljesítményét fokozták volna, úgy tűnik, hogy a PS5 Prónál erősebb Xbox variáció már nem várható. Míg a Game Pass továbbra is töretlen népszerűségnek örvend, a belső stúdiók által készített játékok, a Sony fejlesztéseivel ellentétben, nem tudnak maradandó sikerélményt nyújtani, és a megjelenésük is csúszásokat szenved.

Ezek a két játék elméletileg a Series X/S generáció ikonikus címének kellett volna, hogy számítson. Azonban úgy tűnik, hogy csak az utolsó pillanatban érkeznek meg, vagy talán még akkor sem; ha a bennfentesek információira támaszkodunk, a következő generáció 2027-ben debütál, ami radikálisan átalakíthatja a játékipart. A Microsoft és az Xbox a Series X/S konzolokkal kapcsolatban korábban is tettek ígéreteket, ám konkrét terveket csak később tettek közzé. Most viszont már világosan látjuk, mivel készülnek a jövőre nézve.

A legújabb hardveres fejlesztések mellett talán még figyelemreméltóbb az a stratégiai váltás, amelyet a Microsoft képvisel. Bond többször is kiemelte, hogy egy olyan platformot kívánnak létrehozni, amely "nincs egyetlen áruházhoz vagy eszközhöz kötve". Ez nyilvánvalóan arra utal, hogy a jövőbeli Xbox konzolok nyitottak lesznek más digitális piacterek irányába – például a Steam vagy az Epic Games Store – ami a konzolos világban eddig példa nélküli volt.

Mint ismeretes, ahogy a Microsoft, úgy a Sony is, veszteséggel, a lehető legalacsonyabb áron kínálja konzoljait, hogy az a lehető legtöbb ember számára elérhető legyen. A kiesett bevételt a játékok értékesítésével pótolják, amiket a felhasználók online csakis kizárólag az adott konzol áruházában tudnak megvásárolni - legalábbis jelenleg.

A Windows kulcsszerepet játszik a Microsoft stratégiájában, amelynek célja, hogy a platformot a világ legnépszerűbb játékos környezetévé alakítsa. Az elképzelés egy olyan integrált ökoszisztéma létrehozása, ahol a játékosok szabadon választhatnak, hogy hol és milyen eszközön élvezik kedvenc játékaikat – legyen az konzol, PC vagy éppen a felhő alapú streamelés. Ezt a víziót már láthattuk megvalósulni az Asus-szal közösen bemutatott ROG Xbox Ally kézikonzolon, amely Windows alapú működésével lehetővé teszi más digitális áruházak elérését is. A jövő Xbox konzoljának tervezése is hasonló irányvonalat követ, ahol a sokoldalúság és a választási lehetőségek kulcsfontosságú szerepet játszanak.

A kérdés csupán annyi, hogy mit fog ehhez szólni a Sony. Egy olyan Xbox, amely hirtelen hozzáférést nyújt a felhasználók számára több száz játékot tartalmazó Steam-könyvtárhoz – ráadásul akár Sony-exkluzív címekkel is – valóban forradalmi elképzelés. Miért választaná bárki a PlayStation 6-ot, amikor lehetősége van egy új Xbox-ra, amin keresztül idővel akár PlayStation-exkluzív címekhez is hozzáférhet? Ez a kérdés sokakban felmerülhet.

Amennyiben a Sony nem cselekszik, az egyetlen előnyük csupán annyi marad, hogy az általuk birtokolt franchise-ok, mint például a Spider-Man, a Death Stranding, a The Last of Us vagy a Ghost-széria, elsőként a saját konzoljukon élvezhetők. Ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a játékok idővel elérhetők lesznek a PC-sek számára is, és a Steamen keresztül az új Xbox is képes lesz futtatni őket.

A bejelentés tehát abszolút egy új korszak kezdetét jelzi az Xbox számára: a zárt konzol-ökoszisztéma helyét egy nyitott, eszközfüggetlen játékplatform veszi át, ami egy pillanat alatt felrúgja azt, amit az elmúlt közel 30 évben a konzolokról gondoltunk. Ahogy Bond fogalmazott, "az Xbox következő generációja életre kel, és ez még csak a kezdet." A részletekre valószínűleg még várnunk kell, az irány viszont már most tiszta; a következő hónapokban vélhetően még több információ lát majd napvilágot.

Related posts