"Egyedül érzik magukat, tele frusztrációval" - csupán a 23-25 éves kor környékén válik világossá, mekkora hatással van a gyerekkori pornófogyasztás a férfiak lelkivilágára.

Mennyire elterjedt az a gyakorlat, hogy a szülők a gyerekeik szexuális felvilágosítását külső szakember segítségével, külön helyszínen intézik, mivel úgy érzik, az iskolai oktatás nem elegendő vagy túl későn valósul meg?
A szexuális nevelés iránti igény folyamatosan növekszik, különösen az internet és az online tartalmak nehezen szabályozható és ellenőrizhető jellege miatt. A szülők jogosan aggódnak, hiszen gyermekeik olyan nem kívánt szexuális tartalmakkal találkozhatnak, amelyek hatással lehetnek a nemi érésükre, gondolkodásukra és lelki egészségükre. A szexualitás szinte mindenütt ott van: az interneten, a médiában, a reklámokban – sokszor az értékesítés eszközeként is funkcionál. Ennek következtében a gyermekek meglehetősen korán szembesülnek ezekkel a témákkal, jóval azelőtt, hogy az iskolai keretek között érdemben foglalkoznának velük, ha egyáltalán terítékre kerülnek.
Mit tapasztal, a szülők elégedetlenek a szexualitás témájának iskolai, óvodai kezelésével?
Bár a WHO és a Nemzeti alaptanterv hangsúlyozza a szexuális nevelés jelentőségét, Magyarországon sajnos még mindig hiányzik a megfelelő kultúrája ennek a fontos területnek. A prevenciós megközelítések helyett inkább akkor foglalkozunk a kérdéssel, amikor már probléma merül fel, és ilyenkor gyakran én kerülök a középpontba, mint megoldáskereső. Az oktatási rendszerben, valamint szülői és pedagógusi szinten is hiányzik a tapasztalat arra vonatkozóan, hogyan lehetne hatékonyan kezelni ezt a témát. Pedig a gyerekek önértékelése, mentális jóléte, valamint későbbi családi életük szempontjából rendkívül fontos lenne, hogy megfelelő támogatást és iránymutatást kapjanak ezen a területen.
Mikor érdemes elkezdeni a gyerekekkel a szexualitásról beszélgetni? Ez egy fontos kérdés, amire nincs egyértelmű válasz, hiszen a gyerekek fejlődése és érési folyamata egyénenként változó. Általánosan elmondható, hogy a szexualitásról érdemes már korán, a kisgyermekkorban beszélni, amikor a gyerekek elkezdik felfedezni a testüket és a különböző kapcsolatok világát. A nyílt és őszinte kommunikáció segíthet abban, hogy a gyerekek bizalommal forduljanak hozzánk, amikor kérdéseik vannak. A megfelelő életkor attól függ, hogy a gyerek mennyire tudja feldolgozni a hallottakat, ezért érdemes figyelemmel kísérni a gyerek érdeklődését és kérdéseit, valamint a beszélgetések során figyelni a gyermek szintjére és érzékenységére. Az alapvető információk, mint a test, a határok és a beleegyezés, már kisgyermekkortól fontosak lehetnek, míg a komplexebb témák, mint a kapcsolatok és a szexualitás, később, a serdülőkor környékén kerülnek előtérbe.
Már egészen kisgyermekkorban, körülbelül 4-6 évesen érdemes elkezdeni a beszélgetéseket a nemiségről. Ekkor a gyerekek kezdik el felfedezni saját testüket és az ahhoz kapcsolódó érzéseket, szokásokat. Fontos, hogy ez a felfedezés vagy a család zárt körében, vagy az óvodában, iskolában történjen, ahol néha problémák merülhetnek fel. Emlékszem, volt néhány eset, amikor szülők kerestek meg azzal, hogy az óvodapedagógus rászólt a gyermekükre, és megalázta őt azzal, hogy a viselkedése nem megfelelő az óvodai környezetben. Ezek az élmények rávilágítanak arra, milyen fontos a megfelelő kommunikáció és megértés ebben az érzékeny időszakban.
Az életkor előrehaladtával a gyerekek érdeklődése és megértési képessége folyamatosan változik, ezért fontos, hogy a hozzájuk illő témákat válasszunk. Íme néhány javasolt téma különböző életkorokban: **3-5 évesek:** - **Alapvető érzelmek:** Beszélgessünk arról, hogy mit éreznek különböző helyzetekben. Meséljünk nekik meséket, amelyek segítenek az érzelmek megértésében. - **Család és barátok:** A családtagok és barátok fontosságáról, valamint a barátság kialakulásáról érdemes szót ejteni. - **Természet és állatok:** Fedezzük fel a körülöttük lévő világot, beszélgessünk az állatokról és a növényekről, valamint a természetvédelem alapjairól. **6-8 évesek:** - **Képzelet és kreativitás:** Ösztönözzük őket kreatív tevékenységekre, mint például rajzolás, mesélés vagy színjátszás. - **Alapvető értékek:** Beszélgessünk a barátságról, a tiszteletről és az őszinteségről. Hogyan lehetünk jó barátok és segíthetünk másoknak? - **Egyszerű tudományos fogalmak:** Fedezzük fel a világ működését egyszerű kísérletek és felfedezések révén. **9-12 évesek:** - **Önazonosság és önértékelés:** Segítsünk nekik megérteni, ki ő valójában, és mit jelent önmagunkat elfogadni. - **Társadalmi kérdések:** Beszélgessünk a társadalomról, a különböző kultúrákról és a sokszínűségről. Miért fontos a tolerancia? - **Technológia és média:** Ismertessük meg őket a digitális világ kihívásaival és lehetőségeivel. Hogyan használják felelősségteljesen a technológiát? **13-18 évesek:** - **Jövő és karrier:** Támogassuk őket a jövőbeli céljaik kitűzésében, beszélgessünk a különböző pályákról és lehetőségekről. - **Kapcsolatok és érzelmek:** Fontos, hogy nyíltan beszélgessünk a baráti és romantikus kapcsolatok dinamikájáról, valamint a kommunikációról. - **Környezettudatosság:** Bátorítsuk őket, hogy foglalkozzanak a környezeti problémákkal, és gondolkodjanak a fenntartható életmódról. Ezek a témák segíthetnek abban, hogy a gyerekek fejlődésük különböző szakaszaiban megfelelő támogatást és útmutatást kapjanak.
4-5 éves kortól a gyerekek elkezdik felfedezni saját testüket és elfogadni azt, hiszen ebben a korban különösen sokat foglalkoznak önmagukkal. Ekkor a játékok során gyakran utánozzák a felnőtteket, és így tanulnak a világ működéséről. Ahogy telik az idő, 12-14 éves kor körül a romantikus érdeklődés is megjelenik a másik nem iránt, ami új dimenziókat nyit meg számukra a kapcsolatokban. Ezzel együtt a testkép és az önértékelés kérdései is fokozottan előtérbe kerülnek. Fontos, hogy figyelmesen kövessük, milyen szavakat használ a gyerek, milyen kérdéseket tesz fel; ezek alapján érdemes beszélgetéseket folytatni vele. Meglepő módon már korán, akár a legkisebbek is érdeklődhetnek olyan témák iránt, mint a nedves álmok vagy a menstruáció, így lényeges, hogy nyitottak legyünk ezekre a beszélgetésekre.