Egyetlen lépés sem szükséges ahhoz, hogy megkapjuk az új igazolványt, hiszen azt postai úton juttatják el hozzánk. György István államtitkár kifejtette, hogyan alakul a digitális térben történő ügyintézés folyamata.


Az elektronikus ügyintézés, a mesterséges intelligencia integrálása a közigazgatási folyamatokba, valamint a virtuális kormányablak működése – ezek a témák kerültek a középpontba György István közigazgatásért felelős államtitkár előadásában a Techxpo 2024 konferencián. A politikus kifejtette, hogy a technológiai fejlődés milyen új lehetőségeket teremt az állampolgárok számára, és arról is beszéltünk, hogy hol húzódik a határ a digitális ügyintézés és a személyes jelenlét között. Milyen ügyeket intézhetünk majd otthonról, és mikor szükséges kimozdulnunk?

Feltárult, hogy mikor kezdhetjük el Magyarországon a virtuális kormányablak használatát az ügyeink intézésére – a tervek szerint ez a pillanat már nem is olyan távoli!

A lényeg az, hogy az ügyem el legyen intézve - mondta a digitális közigazgatásról szóló előadásában. Mi lesz az, amit el lehet majd intézni digitálisan a következőkben, hogyha minden úgy megy, ahogyan szeretnék?

György István: Azon dolgozunk, hogy minél több ügyet el lehessen majd intézni digitálisan. Tulajdonképpen már beléptünk azon a virtuális kapun, amely gyakorlatilag a digitális térben való ügyintézést jelenti. E-papíron szinte minden ügyben lehet ügyintézést indítani. Már most is vannak olyan felületek, amelyek űrlap-technológiával dolgoznak: ez azt jelenti, hogy egy előre elkészített űrlapon kell beadni magát a beadmányt. Természetesen többféle felülete van a digitális térnek. Mi elsősorban ügyfélközpontú megoldásokat preferáljuk. Több olyan fejlesztés történt még a KÖFOP projekt keretében, - ez a közigazítás-fejlesztési operatív program -, amelyeknek már eredményei vannak, és van természetesen olyan is, mint példa az elektronikus ingatlannyilvántartás, mely szintén a közigazítás fejlesztési operatív program keretein belül készült el, és most a bevezetési szakaszban vagyunk.

Hol fog húzódni a határ? Mi az, amiért be kell mennem majd a hivatalba, és mi az, amiért nem?

Nézzük meg a személyi igazolvány ügyintézésének folyamatát. Amennyiben a fényképünk az európai uniós irányelvek által előírt időkereten túli, szükséges személyesen megjelennünk az ügyintézéshez, hogy biztosítsuk az okmányok védelmét. Viszont ha valaki elveszíti a személyi igazolványát, és a fotótárában található egy három éven belül készült kép, akkor számára sokkal egyszerűbb a helyzet. Ilyenkor elegendő, ha digitálisan igényli az új igazolványt, és nem kell elhagynia az otthonát; az új okmányt postai úton juttatják el neki. Így az ügyintézés gördülékenyebbé válik, és a szükséges lépéseket otthonról is elvégezheti.

Képzeld el, hogy 2027-től a virtuális kormányalakok megjelennek a digitális térben. Leülsz a számítógéped elé, és megnyitsz egy speciális alkalmazást, ami lehetővé teszi, hogy interakcióba lépj ezekkel a virtuális vezetőkkel. Először is, a képernyőn megjelenik egy holografikus kép, amely a választott kormányzati személyiséget ábrázolja. Ez lehet egy karakter, akit a mesterséges intelligencia generál, és aki képes reagálni a kérdéseidre, véleményedre vagy javaslataidra. A beszélgetés során természetes nyelven kommunikáltok, és a virtuális kormányalak folyamatosan tanul a válaszaidból, hogy jobban megértse a közönség igényeit. Kérdéseket tehetsz fel a politikai döntésekről, a költségvetési tervekről, vagy akár a helyi közösségi projektekről is. Az élmény interaktív és dinamikus. A virtuális kormányalak akár szavazásokat is kezdeményezhet, lehetővé téve, hogy a közönség véleménye befolyásolja a döntéseket. Így a digitális térben való részvétel nem csupán egy passzív élmény, hanem aktívan formálhatod a jövőt. Ez a megoldás nemcsak a hagyományos kormányzati struktúrák alternatívája lehet, hanem új lehetőségeket is kínál a demokratikus részvételre, amely a technológia és az emberi interakció találkozásából születik.

Természetesen! Íme egy egyedibb megfogalmazás: Igen, pontosan, az ügyfél leül a számítógép elé, és elindítja az ügyintézési folyamatot. Ez a megoldás valójában ötvözi a személyes találkozás és a digitális technológia előnyeit. Kutatásaink alapján sokan kedvelik a személyes ügyintézést, mert ez lehetőséget ad számukra, hogy közvetlenül kérdezzenek az ügyintézőtől. Ugyanakkor akadnak olyanok is, akik a személyes jelenlétet különösen preferálják valamilyen okból. Ezzel szemben sokan a digitális ügyintézés előnyeit élvezik, és ez a megoldás éppen a két világ legjobbjait ötvözi. Az ügyfelek egy kijelölt platformon keresztül léphetnek kapcsolatba egy ügyintézővel, aki egy valós személy. Az ügyfél elmondhatja, hogy milyen ügyet szeretne intézni, pontosan úgy, ahogyan a kormányablakban tenné. Egy egyszerűbb ügy esetén a folyamat a digitális térben is lezárható, és a határozatot az ügyfél e-mailben fogja megkapni.

De ez ugye nem azt jelenti, hogy 2027 után jóval kevesebb kormányablak lesz?

Ezt mindig elmondom, hogy ez nem jelenti azt, hogy a kormányablakra nem lesz szükség. Azt, hogy hány kormányablak kell majd, egy idő után nyilván meg kell majd vizsgálni, de én nem javasolnék senkinek kapkodást: az emberek ugyanis kifejezetten szeretik a kormányablakokat. Ma 6,8 millió ember lakik olyan településen, ahol van kormányablak. Ez egy olyan szolgáltatás, ami - talán nyugodtan mondhatom - Európában, vagy a világ sok más részével összevetve egyedülállóan széles platformot biztosít arra, hogy az okmányirodai ügyeket megfelelően kulturált környezetben, gyorsan és hatékonyan el tudjuk intézni. Erre pedig szerintem hosszú távon is szükség lesz.

Szóba került az is, hogy a mesterséges intelligenciát bevonják majd az igazgatási munkába. Ez mit jelent a gyakorlatban? Az emberek jó része meglehetősen ódzkodik a dologtól.

Talán nem is ok nélkül. Éppen ezért csakis olyan dolgokba lehet behúzni a mesterséges intelligenciát, ahol egyszerű ügymenetről van szó, és azt is csak a megfelelő tesztelés után. Hogy mondjak egy példát: vegyünk egy-egy bírói végzést, amely például mindössze egy perfelejegyzést tartalmaz, tehát semmi mást, mint egy perindítás tényét. Ez nem egy bonyolult dolog, semmilyen mérlegelést nem igényelne egy emberi ügyintéző számára. Erről például meg lehet mondani, hogy olyan csatornára tereljük, hogy ez gyakorlatilag egy automatikus döntéshozatallal megtörténjen. Ilyen típusú, nem komoly mérlegedést igénylő ügyekre lehet alkalmazni a mesterséges intelligenciát, és ezt szeretnénk később a megfelelő időben kipróbálni.

Hogyan lehetne meggyőzni azokat az embereket a digitalizáció előnyeiről, akik aggódnak amiatt, hogy az állam esetleg behatol az adataink privát szférájába, és minden intim részletünket figyelemmel kíséri? Talán érdemes lenne megmutatni számukra, hogy a digitális világ nem csupán kockázatokkal jár, hanem számos előnnyel is, hiszen a közösségi médiában, mint például a Facebookon, rengeteg olyan lehetőség rejlik, amely segíthet a kapcsolatok ápolásában, az információk gyors elérésében és a társadalmi tudatosság növelésében. Fontos hangsúlyozni, hogy a digitalizáció nem csak az állami beavatkozásról szól, hanem arról is, hogyan tudjuk mi magunk irányítani adatainkat, és hogy a megfelelő adatvédelmi intézkedések mellett sokkal biztonságosabb és hatékonyabb módon élhetjük mindennapjainkat.

A megítélés kérdése végső soron a nézőpont és az érzékenység függvénye. 1990-ben például teljesen más szemlélettel viseltettünk a világ iránt, mint napjainkban. A utcai kamerák telepítésének kérdése, amelyek a közbiztonságot hivatottak szolgálni, korábban sokkal inkább érzékeny témának számított, ma viszont már jóval nagyobb a társadalmi elfogadottság e területen. Az emberek hajlandóbbak áldozatokat hozni saját biztonságuk érdekében. Úgy vélem, hogy amikor valaki digitális állampolgárként él a saját okostelefonján, és élvezi annak minden előnyét, inkább a pozitívumokat fogja észlelni, nem pedig attól tartani, hogy valaki összeesküdött ellene.

Letöltötte már a Digitális Állampolgár alkalmazást a telefonjára? Ha még nem, érdemes felfedezni az előnyeit!

Természetesen! Íme egy egyedibb változat: Igen, pontosan. Például az adataimat egy központi rendszer kezeli, és amikor a lejárt műszakijú autóm vizsgáztatását intéztem, ezt a megoldást használtam. Így nem kellett fárasztóan keresgélnem az okmányokat, és fényképezgetnem sem kellett őket.

Related posts