Fakad a kézipoggyász háború, ahogy a fapados légitársaságokkal szemben egyre inkább feszül a helyzet.

A spanyol kormány megelégelte a kézipoggyászért felszámított különdíjat, és borsos büntetést szabott ki öt légitársaságra. Másutt is hasonlóan vélekednek a fapadosok pénzhajhászó gyakorlatáról.
Rövid időn belül tizenkét európai ország fogyasztóvédelmi szervezete állt össze Spanyolország jogi harcához, amely a légitársaságok ellen irányul, akik külön díjat kérnek a fedélzetre hozott, nagyobb méretű kézipoggyászért.
Az Európai Fogyasztói Szervezet, a BEUC által koordinált "koalíció" az Európai Bizottsághoz fordult panasszal az "illegális" díjak miatt. A Ryanair, az EasyJet, a WizzAir, a Transavia, a Volotea, a Vueling és a Norwegian Airlines kereskedelmi gyakorlatának "uniós szintű vizsgálatát" kérték a testülettől - írta a Politico.
A közös fellépést a fogyasztói ügyekért felelős spanyol miniszter által kirótt példás büntetés váltotta ki.
Válaszul a Ryanair vezérigazgatója "őrült spanyol kommunistának" nevezte a minisztert. Michael O'Leary - aki korábban a magyar kormányt becsmérelte az extraprofitadó bevezetése után - azt állította: ha a légitársaságokat arra kényszerítik, hogy ingyen szállítsák a kézipoggyászt, drágulnak a repülőjegyek.
Amennyiben az Ön vállalkozási stratégiája jogellenes tevékenységekre alapoz, akkor érdemes újragondolni az üzleti modelljét.
Bustinduy visszautasította a vádakat a BEUC brüsszeli központjában, ahol a fogyasztói szervezetek aggályait tárgyalták.
Egy spanyol bíró nemrégiben különleges beadványt követően kötelezte a Ryanairt, hogy térítse vissza a 147 eurós összeget, amelyet jogtalanul számítottak fel egy kézipoggyász díjaként.
A Ryanair legfrissebb éves jelentése szerint a közel 14 milliárd eurós összbevételből 4,7 milliárd euró a járulékos forgalomból - a kézipoggyász különdíjából, az ülésválasztásból és az elsőbbségi beszállásból - származott.
Bustinduy a kézipoggyász extra díját elsősorban megalapozatlannak tartja, mivel ennek szállítása nem jelent plusz költséget, és ráadásul a légitársaságok nem vállalnak felelősséget érte, ellentétben a feladott bőröndökkel. "Nyíltan figyelmen kívül hagyják" a bíróság döntését - panaszkodott a spanyol miniszter.
A spanyol bírság elleni fellebbezés folyamatában a vita most arról folyik, mi tekinthető észszerű súlynak és méretnek. A légitársaságok szerint csak a kis táskák és hátizsákok kivételezettek.
Minden légitársaság lehetőséget biztosít arra, hogy az utasok a viteldíj kifizetésével egy poggyászt vagy egyéb személyes tárgyat magukkal vihessenek a repülőgépre.
- fejtette ki Ourania Georgoutsakou, az Airlines for Europe (A4E) ügyvezető igazgatója, amely a légitársaságok érdekeit képviseli.
A kézipoggyász körüli harc nem csupán a különdíjakról szól, hanem arról is, hogyan lehet gördülékenyen be- és kiszállni a gépből, különösen akkor, ha minden utas egy hatalmas bőrönddel vonul végig a folyosón. Az ilyen helyzetekben a szűk tér és a sok utas gyakran igazi kihívás elé állítja a repülőtéren várakozókat.
A jelenlegi rendszerben a légitársaságok pontosan nyomon követik, hány poggyászt adnak fel, és mennyi csomag tud elférni az utastérben. Az utasok számára pedig választható lehetőségek állnak rendelkezésre - fogalmazott Steven Truxal.
Agustín Reyna, a BEUC főigazgatója a spanyol kemény fellépést más országok számára is példaértékűnek tekinti, míg Pablo Bustinduy határozottan elítéli, hogy bármely tagállam lemondjon a fogyasztói jogok védelmének küldetéséről, ezzel a légitársaságok érdekeinek oldalára állva.
Apostolosz Cicikosztász közlekedési biztos elvárja, hogy a légitársaságok maguk hozzanak létre záros határidőn belül "ambiciózus közös szabványt a kézipoggyász-engedményekre vonatkozóan".