Alattomos veszély leselkedik a magyar autósokra, de van mód arra, hogy felvegyük a harcot ellene. Itt az ideje, hogy tudatosan felkészüljünk és megtegyük a szükséges lépéseket a biztonságunk érdekében.


Március 4-én lesz a Portfolio Biztosítás 2025 konferenciája, amelyen a biztosítási és közvetítői piac színe-java értékeli a piaci és szabályozási aktualitásokat, érdemes eljönni.

A kátyúk okozta károk legnagyobb része defekt formájában jelentkezik, és nem ritka, hogy a felnit is szükséges javítani. Ezen kívül a futóművek is gyakran megsérülnek, sőt, szélsőséges esetekben akár személyi sérülések is előfordulhatnak, ami már milliós költségeket vonhat maga után. Ha az autósok nem rendelkeznek kátyúbiztosítással, akkor a kárt az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük. Lakott területen kívül ez a Magyar Közút Nonprofit Zrt. feladata, míg lakott területen belül az adott önkormányzat illetékes szerve foglalkozik az ügyekkel. Budapesten pedig a fő- és tömegközlekedési útvonalakon a Budapest Közút Zrt. felelős a károk kezeléséért.

Az illetékes útkezelők legtöbbször a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el, de esélytelenül próbálkoznak azok is, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint várhatóan idén is

Minden két balesetet szenvedett autós közül csupán egyetlen egy képes majd érvényesíteni a kárigényeit.

Bár az útkezelők folyamatosan fáradoznak az úthibák orvoslásán, az autósok valószínűleg májusig sok helyen fognak találkozni kátyúkkal az utakon. Éppen ezért érdemes megfontolni a kátyúbiztosítást, amely már évi 4 ezer forint körüli összegért elérhető. Ennek a biztosításnak számos előnye van az útkezelők által nyújtott kártérítési lehetőségekkel szemben, így érdemes lehet beruházni rá a balesetek elkerülése érdekében.

A kátyúbiztosítás jelentős előnyöket kínál, hiszen a tapasztalatok alapján a sikeresen rendezett károk aránya lényegesen magasabb. További jótékony hatása, hogy bizonyos biztosítási formák kiterjednek a figyelmeztető táblával ellátott útszakaszokra is, így az autósoknak nem kell bajlódniuk az útkezelő azonosításával. A káresemények bejelentése közvetlenül a saját biztosítójukhoz történik, ráadásul e biztosítások esetében a kár megtérítése során sem összegszerű, sem pedig százalékos önrész nem terheli a károsultat, ami tovább növeli a szolgáltatás vonzerejét.

A kátyúbiztosítás jellemzően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy a casco mellett választható kiegészítő biztosításként. Néhány biztosítótársaság azonban önálló termékként is elérhetővé teszi ezt a lehetőséget. Érdemes megjegyezni, hogy a casco biztosítás nem mindig nyújt védelmet ezen kártípus esetén, mivel általában legalább 100 ezer forintos minimális önrésszel rendelkezik, míg a kátyúk okozta károk átlagos összege gyakran ennél alacsonyabb.

A megfelelő dokumentáció kiemelkedő fontossággal bír a kátyúbiztosítás esetén - hívja fel a figyelmet Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. Ajánlott minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra, hogy a helyszín egyértelműen beazonosítható legyen. Emellett célszerű rögzíteni a tanúk elérhetőségeit is, hiszen a kártérítési folyamat során ez hasznos lehet. A sérült alkatrészeket mindenképpen meg kell őrizni a kártérítés kifizetéséig. Fontos, hogy az autós a helyszínen maradjon, mivel csak így tud tanúkat bevonni vagy hatósági jegyzőkönyvet kérni. Autópályán pedig, ha lehetséges, érdemes a legközelebbi biztonságos helyen megvárni az útellenőrt.

Related posts