A Tesla zsebe egyre csak dagad, ahogy a többi autógyártó igyekszik elkerülni a környezetvédelmi büntetéseket, így a zöld technológia hirdetőjévé válik a versenytársak számára.
Az amerikai vállalat működése valójában részben a versenytársak által biztosított források révén valósul meg.
Az Európai Unió korábban bevezetett, és 2025-től még szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási szabályai miatt az autógyártók kénytelenek szinte bármilyen stratégiát alkalmazni a bírságok elkerülése érdekében. Azok a gyártók, amelyek nem tudják elérni a flottáik számára meghatározott szén-dioxid-kibocsátási célokat, kibocsátási egységeket vásárolnak olyan cégektől, mint a Tesla és a Polestar, amelyek csak nulla emissziós autókat forgalmaznak, ezért szabad kvótákkal rendelkeznek. Ezek az egységek lehetővé teszik a rosszabb portfolióval rendelkező cégek számára, hogy csökkentsék flottájuk átlagos kibocsátását, elkerülve ezzel a jelentős pénzbüntetéseket, amelyek egyes becslések szerint akár 15 milliárd eurót is elérhetnek az egész európai iparágban - írja a Reuters.
A Tesla kibocsátási egységeinek értékesítése a 2024-es év első kilenc hónapjában a vállalat összes bevételének 3%-át, vagyis körülbelül 2,16 milliárd dollárt tette ki. A Polestar, amely szintén jelentős mennyiségű kibocsátási egységet forgalmaz, a Volvo Cars és a Smart partnerségével támogatja a Mercedest abban, hogy teljesítse a 2025-re kitűzött célokat. Az Európai Unió által biztosított dokumentumok alapján a Stellantis, a Toyota, a Mazda és a Ford is csatlakozik ahhoz a "poolhoz", amelyet a Tesla vezet, és amely lehetőséget biztosít a kibocsátási egységek megosztására és kereskedelmére.
A Stellantis becslése szerint a szabályok teljesítése érdekében az elektromos járművek értékesítésének arányát 12%-ról 21%-ra kell növelniük Európában. Az elektromos autók alacsony értékesítési aránya miatt minden elmaradó százalékpont 300 millió eurós bírságot vonna maga után. A Mercedes hasonlóképpen nyilatkozott: a Polestar, a Volvo Cars és a Smart által biztosított többletkibocsátási egységeket arra használják, hogy elkerüljék az uniós szankciókat. A Volvo Cars például 2024-ben a kibocsátási egységekből származó bevételét a teljes árbevétel 0,3%-ára becsülte.
A szabályozások jelentős hatással vannak a gyártókra: a Volkswagen, mint jelentős piaci szereplő, kifejezetten "nagy kihívásnak" tartja a 2025-re kitűzött célok elérését. Jelenleg nem csatlakoztak semmilyen, szabad kvótával rendelkező csoporthoz, de a lehetőséget már mérlegelik.
Az autóipari vállalatok számára minden év december 31-ig kötelező, hogy tájékoztassák az Európai Unió Bizottságát a közöttük fennálló megállapodásokról. Brüsszel jogosult további információk bekérésére, azonban nem végez értékelést a kereskedelmi feltételek tekintetében. A vállalatok nem oszthatnak meg egymással adatokat vagy információkat az átlagos fajlagos CO2-kibocsátásról, a fajlagos célkibocsátásról, illetve a regisztrált járművek összlétszámáról, kivéve ezeket a megadott kategóriákat.