Gergely szíve mély fájdalommal telve gyászolja lányát és feleségét, akik sajnálatos módon egy tragikus ralibaleset áldozataivá váltak.
Elolvadunk tőle! Palácsik-Ráthonyi Tímea a legédesebb nyuszis rugdalózóban mutatta be kisfiát, és a pillanat annyira bájos, hogy mindenki szívét megdobogtatja.
Hogyan lehetett, hogy a pilóta megkapta az A-licencet, amely az igazán erős autókra vonatkozik, anélkül, hogy bármiféle eredmény igazolta volna ezt? Az autósport-szövetség akkori raliszakág-vezetője, aki ráadásul rendőr alezredes is, már a tragédia előtt kétszer is áthaladt a vitatott szakaszon, és mindkét alkalommal szembesülnie kellett a veszélyes helyen összegyűlt tömeggel. Ha észlelték, hogy a nézők nincsenek biztonságos helyen, miért nem függesztették fel a versenyt? Április elején a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) nyilvánosságra hozta a vizsgálatának eredményeit, amelyek megerősítették, hogy a nézők nem a megfelelő helyen tartózkodtak, és számos más szabálytalanságra is fény derült.
A legfontosabb kérdésre nincs válasz: ha a nézők valóban rossz helyen álltak, miért nem állították le a versenyt? Aradi Gergely, egy gyászoló édesapa, levelet írt a 444.hu-nak, miután elvesztette lányát és feleségét a tragikus balesetben. "Aradi Gergely vagyok, egy apa, akinek a gyerekei az anyjukkal együtt indultak el a versenyre, míg én előfutóként indultam. A lányom és az anyukájuk sosem tértek haza. Úgy érzem, hogy vannak olyan tények és kérdések, amelyekre sürgősen válaszokra van szükség" - osztotta meg a férfi, aki azt is elmondta, hogy a lányának, Miának tornaversenye volt azon a hétvégén, ahová mindig az édesanyja kísérte őt.
Kezdetben úgy tűnt, hogy a gyerekek nem tudnak részt venni a versenyen, de a program váratlanul megváltozott, és végül mégis eljöttek. Az anyukájuknak is említettem, mennyire örülök, hogy a gyerekek végre láthatják az egyik kedvenc pályánkat, amiről annyiszor meséltünk nekik korábban. Ez volt az igazi ok, amiért végül megérkeztek.
Aradi Gergely és navigátora a harmadosztály mezőnyének élenjárójaként indult reggel fél 9 körüli időszakban. Ekkor látta utoljára együtt a családját. Nem azon a helyen várakoztak, ahol a tragédia bekövetkezett, hanem egy hosszú, egyenes útszakaszon. Kora délután, amikor éppen vártak, hogy apa a Citroënnel újabb futamra érkezzen, sétáltak el a baleset helyszínére. Gergely éppen a szervizből jött ki, amikor értesítették, hogy baleset történt.
- Aztán hirtelen, a semmiből, Bendi telefonált, sírva - mesélte. - Senki ne élje át ezt a fájdalmat a családjával!
A tragédia évfordulója környékén először érezte, hogy eljött az idő, hogy szembenézzen a baleset körüli eseményekkel. Szisztematikusan olvasott el cikkeket, nézte meg a videókat, de a felvételekhez való hozzáállása különös volt: csak addig bírta nézni, amíg az autó megcsúszott és megindult az emberek felé. Ekkor a fájdalmas emlékek és a valóság súlya eluralkodott rajta, és megállította a megértés folyamatát.
A fő célja, hogy ne járjon úgy senki, ahogy ő, ne veszítse el a családját csak azért, mert kimennek egy raliversenyre. Tudja, hogy veszélyes sport a rali, ő is vesztette el kategóriatársát, barátját, akit kerék talált el. De azok versenybalesetek voltak. Ez viszont szerinte nem az. Nem tudja elfogadni, hogy a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, miközben a nyomozásra hivatkozva minden kérdéstől elzárkózik, az elejétől kezdve azt mondja: a nézők a hibásak, mert rossz helyen álltak. (Miközben a balesetnek már van két gyanúsítottja.) Ha így lett volna, akkor le kellett volna állítani a futamot addig, amíg nem küldik el a kérdéses területről az embereket. "Ha a tömeget nem tudod kezelni, akkor leállítod a versenyt" - mondta. A fia elmondása szerint kétszer ment el előttük egy szervező, aki azt kérte, álljanak kicsit beljebb, a kérésnek eleget is tettek.
Az Esztergom-Nyerges rali mindig is a kaotikus események színhelye volt, ami miatt célszerű lett volna több rendezőt is a helyszínre delegálni. A balesetért egy A licences pilóta volt a felelős, aki tisztában volt azzal, hogy a pályán való navigálás során bármikor történhet hiba. Aradi megjegyezte, hogy a biztonsági előírások betartása miatt ezek a hibák nem veszélyeztetik az emberek életét.
A versenyzőpáros nem vette fel a kapcsolatot az áldozatok családjaival, azonban a navigátor két héttel a tragikus esemény után már egy másik versenyen részt vett. Aradi ezt a lépést teljesen elfogadhatatlannak és abszurdnak találja.
- Ha egy hivatásos jogosítvánnyal lesz valaki részese egy ilyen tragédiának, őt sem engedik rögtön vissza a forgalomba, pszichológiai vizsgálatra kötelezik. A pilóta értékelhető versenyzői teljesítmény nélkül kapta meg az A licencet, ami nagy teljesítményű autók vezetésére jogosítja. Korábban ehhez egy-két évadot kellett versenyezni gyengébb autóval.
Ez alapján tehát úgy tűnik, hogy nem csupán a nézők lehetnek felelősek, legalábbis a gyanú szerint. Az érintettek kiléte rejtély marad, és állítólag még a szövetség sem rendelkezik információval erről, miközben például a navigátor versenyzik, a nyergesi versenyigazgató pedig aktívan részt vesz a tevékenységekben; legutóbb a Diósgyőr Rally versenyigazgatójaként tevékenykedett. A baleset után a szövetség 200 ezer forintot ajánlott fel a temetés költségeire, amit Aradi többszöri telefonálgatás és számára méltatlan huzavona után végül megkapott.
Szeptember hónapban egy magánkezdeményezés keretében jótékonysági gálát szerveztek, ahol különböző autók és motorok kiállítása mellett zenészek adtak elő, és számos bemutatót is tartottak. A rendezvény bevételét az öt áldozat családja között osztották el. A rendezvény egyik kiemelkedő vendége Szujó Zoltán, a szövetség elnöke volt, aki felajánlotta öt példányát saját könyvének a jótékony cél érdekében. Szujót többször is kérdezték arról, hogy az áldozatok hozzátartozói kártérítést kapnak-e; válaszában jelezte, hogy e kérdésben megvárják a rendőrségi nyomozás eredményét, azonban már folyamatban van egy informális egyeztetés az ügyben. Érdekes módon Aradi Gergelyt senki sem kereste meg a szövetségtől a rendezvény kapcsán.