A Born-rejtély egy olyan izgalmas történet, amely mélyen belemerít minket a titkok és rejtélyek világába. Egy fiatal nyomozó, aki a múltját próbálja felfedezni, egy sor különös esemény nyomába ered. Ahogy egyre mélyebbre ás, rájön, hogy a válaszok nemcsak


Az első pillanattól fogva valami furcsa érzés kerített hatalmába ezzel a Cupra-val kapcsolatban. Négy év elteltével már frissített változatnak kellett volna megjelennie, de mintha az ID.3 katalán fűszerrel megbolondított, hipster testvére még nem kapta volna meg a faceliftes verzióját. Ezt a talányt sokkal egyszerűbben sikerült megfejteni, mint egy CIA ügynök amnéziás kalandját, de a végén azért bőven akad tanulság.

A Volkswagen konszernnél úgy vélték, hogy a Seat sportosabb modelljeit képviselő Cupra márka önállóan is megállja a helyét. A koncepció meglehetősen egyszerű volt: átalakították néhány meglévő típust, bemutattak pár egyedi modellt, és fiatalos, dinamikus elemekkel dobták fel őket. Kaptak egy figyelemfelkeltő logót, végül pedig bronzos fényezéssel zárták le a folyamatot. Ennyi volt a varázslat!

Az elképzelés bevált: a Cuprából egy olyan márka született, amely saját, egyedi identitással bír, és mára már a Seathoz képest is előnyben van. Ráadásul a figyelemfelkeltő, Cupra-logós termékek a klasszikus, steril Volkswagen modellekhez képest sokkal vonzóbbak. Például a Seat Leonból kifejlesztett Cupra Leon nemcsak hogy sokkal izgalmasabb, de sokkal ízletesebb alternatíva egy átlag Golfhoz képest, hogy eszembe se jutna az utóbbit választani az előbbi helyett.

A Born az első tisztán elektromos autó, amely büszkén viseli a Cupra ikonikus, spártai sisakjára emlékeztető, erőteljes logóját. A fejlesztés nem a nulláról indult: a csapat előkapta az MEB platformra épített, kedves arcú Volkswagen ID.3-at, majd elvitte egy edzőterembe, ahol komoly izomzatot és magabiztos külsőt kapott. A Z generáció szlengjét is elsajátította, sőt, még tetoválásokkal is gazdagodott. Mindez már 2021-ben történt, jóval az ID.3 hivatalos bemutatója előtt.

Emlékszem, amikor először vezettem azt a spanyol rendszámmal érkezett, igazi újdonságot jelentő tesztautót: a Cupra akkoriban lenyűgözött a markáns megjelenésével, pimasz tekintetével és a kreatív részleteivel. Azóta négy év telt el, és a Born már a modellciklusának közepéhez közelít, így itt az ideje a frissítésnek.

Mint ahogyan már korábban is említettem, a Born kapcsán már az elején gyanakvó lettem, és nem véletlenül: a frissített modellváltozat még mindig várat magára, míg az ID.3 esetében már régóta elérhetőek az újdonságok. Így tehát a Born továbbra is az eredeti verzió maradt. Ráadásul HMáté már tesztelte egy szinte teljesen azonos modellt, így különösen érthetetlen volt számomra, hogy az importőr újra bemutatta nekünk. Első pillantásra talán haszontalan időtöltésnek tűnhet a régi teszt újraértékelése, de valójában nem az: a legutóbbi teszt három éve készült, és az azóta eltelt idő, valamint a piaci változások új perspektívát adnak az autó értékeléséhez.

A pufi, elektromos Cupra még négy év elteltével is megőrzi modern megjelenését, azonban az azóta megjelent számos új villanyautó mellett már kissé megkopott a varázsa. A dizájnja továbbra is szokatlan, de azonnal felismerhető: a kompakt Born formája úgy tűnik, mintha a hetedik generációs Honda Civic tengelytávjába beleerősítettek volna egy fél métert, majd egy folyóba dobták volna, hogy a víz fokozatosan kerekdedebbé formálja.

Manapság azonban elszaporodtak az egyterűek, a kompaktok és a hobbiterepjárók jegyeit vegyítő villanyautók, így az elmosódott kategóriahatárok forgatagában ma már a Born se annyira feltűnő jelenség. A nagyszerű, sötétkék fényezés és a finom, bronzszínű kiegészítők kombinációja változatlanul hatásos: a tömbszerű Cupra kiállásában még mindig van valami szimpatikusan pofátlan. Alejandro Mesonero munkája előtt meghajlok, a Born fazonja működik.

A Born legfőbb erőssége az eredeti ID.3-hoz viszonyítva a vonzóbb belső tér. Azóta a Volkswagen is átesett egy ráncfelvarráson, ami jelentős javulást hozott a korábban helyenként kritikán aluli minőségben, így a két autó most már közelebb került egymáshoz, mint a frissítés előtt. Számomra azonban továbbra is a Cupra a kedvenc, hiszen ügyesen ötvözi a költséghatékonyságot a kreatív, innovatív megoldásokkal, ami igazán vonzóvá teszi.

Bár a két autó belseje hasonlóságot mutat, a Cuprán annyira ügyesen finomítottak, hogy az utasok számára azonnal elfeledteti a spórolás gondolatát a behuppanás pillanatában. Különleges az egyedi kormány, a sportülések pedig igazán impozánsak, húsos kialakításukkal. A mintás dekorbetétek még divatosabbá teszik az összképet. A bronz fújás elegánsan került elhelyezésre, éppen annyira, hogy ne legyen tolakodó, míg a szürke mű-Alcantara és a színes dekorvarrás harmonikus összhangot alkotnak.

Kilóg azért a lóláb néhány helyen, jellemzően ott, ahol a két autó közös elemeken osztozik. A négy helyett két ablakemelő és a hátsókat külön aktiváló REAR-gomb változatlanul főbenjáró bűn, amiért minden alkalommal kedvem támadt egy kövér ponttyal arcon csapni azt, aki ezt a baromságot engedélyezte.

A kormány haptikus visszajelzései, a nehezen kezelhető érintőgombok, az infotainment kijelzője alatt elhelyezett érintős hangerőszabályzó, valamint az érintőpanelről irányítható klíma mind olyan tényezők, amikkel nem szívesen barátkoznék. A fedélzeti rendszer használata nem okoz különösebb fájdalmat, de azért még van hova fejlődniük. Ezek a kellemetlen, szinte már köröm alá szoruló apróságok alattomosan rombolják a felhasználók amúgy is törékeny bizalmát.

Akad azonban egy hatalmas pozitívum is: a hosszához képest gigantikus, 2,77 méteres tengelytáv és a magasra húzott tető miatt a Born váratlanul tágas. Fajlagos helykínálatban tehát verhetetlen, ekkora alapterületű autókhoz képest olyan belül, mintha tágítóbűbájt alkalmaztak volna benne. Üröm, hogy a csomagtér csupán 385 literes, ennél akadnak nagyobbak a kategóriában. Első csomagtartó egyáltalán nincs, de a töltőkábelnek jutott plusz fakk a csomagtér padlója alatt.

A Born esetében a vezetési élménynek igazán kiemelkedőnek kellett volna lennie a konkurenciával szemben, ám sajnos ezt nem sikerült megvalósítani. A márka neve, a dizájn és a vállalati kommunikáció egy igazi hot hatch ígéretét hordozza, de a valóságban valahogy nem áll össze a kép. A Born kormányzása ugyan precíz, a futómű pedig feszes, de a sportosság nem az első gondolat, ami eszembe jut róla. A Cupra mozgása inkább sterilnek hat, nem sikerült megvalósítani azokat a klasszikus sportautókra jellemző vonásokat, amelyeket elvárnánk tőle. Úgy vélem, hogy ezt a sportos vonalat talán érdemes lett volna teljesen elengedni, mert a merev futómű miatt az autó inkább csak kényelmetlen élményt nyújt.

Érdemes észben tartani, hogy a Born bemutatója óta egyértelművé vált, hogy a villanyautók piacán nem olyan egyszerű sportos vezetési élményt nyújtó járművet létrehozni. A lapos, mélyen elhelyezett akkupakk valóban segít alacsonyan tartani a súlypontot, de a legtöbb esetben a jelentős tömeg visszaveti a dinamizmust. Ritka az olyan megoldás, amely valóban kompromisszummentes, és egy harmonikus, sportos élményt kínál.

A szükségtelenül kemény futóműért azért is kár, mert ezt leszámítva napi mászkálós villanyautóként - ennek dacára is - kimondottan szerettem a Bornt. A futómű minden helyzetben magabiztos, jó minőségű úton komfortosnak is mondható, csak ember legyen a talpán, aki ezeket itthon megtalálja. Az 1,8 tonnás test mellé pont elég, de nem túlzó a 204 lóerő és a 310 Nm, a héthármas nulla-száznál se kell jobb. Városi forgolódásnál előny a szűk fordulókör is.

A Cupra Born jelenleg kétféle akkumulátor-csomaggal érhető el a piacon: a kisebbik nettó 58 kWh kapacitású, míg a nagyobbik 77 kWh-os. A tesztautó a kisebb akkumulátorral van felszerelve, amelynek hatótávolsága a WLTP szabvány szerint elvileg 358 és 417 kilométer között mozog. Ez a fogyasztás 13,9 kWh-tól egészen 16,2 kWh-ig terjed, amennyiben minden körülmény optimális.

Valójában nálam ennél valamivel többet fogyasztott a Born: a tesztidőszak végén valamivel több, mint 20 kWh körül állt meg a száz kilométerre vetített átlagfogyasztás. Ez nagyjából 290 kilométeres hatótávot jelent. Ez onnan nézve nem tűnik drámai adatnak, hogy határozottan nem ideális időjárási körülmények között landolt nálam a tesztautó: röpködtek a mínuszok és havazott.

Gyakran megfeszített tempóban dolgozott a fűtés, és nem igazán segítettem a helyzetén azzal, hogy csak rövidebb távokat teljesítettem, miközben hosszú várakozásokkal tettem teljessé az utazásaimat. Kellemesebb időjárási körülmények között a Born átlagos energiafogyasztása reálisan 15 kWh környékén mozog. Az egyenáramú töltés maximum 125 kW teljesítménnyel történhet, így ha 10 százalékról indulunk, körülbelül 30 perc alatt feltölthetjük a járművet 80 százalékra.

Érdekes szituációt teremt, amikor egy négy éve gyakorlatilag változatlan formában kínált autó kerül tesztelésre. Azóta számos új modell debütált a piacon, amelyek új fényben tüntetik fel a bemutatásakor még nem tökéletes Bornt. Az autó nehéz helyzete a lenyűgöző konkurencia árnyékában a legszembetűnőbb. A konfigurátor szerint a Born 58 kWh-s verziójának alapára 17,8 millió forint, míg a tesztautó az extrák miatt már 19,6 millió forintba kerül. Ennyiért 417 kilométeres WLTP-hatótáv, 4,32 méteres hosszúság és 2,77 méteres tengelytáv dukál.

Összehasonlításképp egy előző generációs Tesla Model Y (tehát még nem a közelmúltban frissített, Juniper nevű változat) WLTP szerint 565 kilométeres hatótávú Long Range változatáért 19,4 milliót kérnek. A Model Y 4,75 méteres, vagyis bő 43 centit ver a Bornra, miközben a tengelytávja is 2,89 méter, 12 centis pluszt jelent.

Vagy említhetjük a 2024-es Év Autóját, szintén tágas - 4,47 méter hosszú, 2,79 méteres tengelytávú Renault Scenic E-Techet, amit 60 kWh-s akkuval, 430 kilométeres WLTP-hatótávval, kedvezmény nélkül is 18,5 millióért (kedvezménnyel 16,8-ért) lehet hazavinni. Kínai alternatíva is akad: a 4,46 méteres, 2,72 méteres tengelytávú 60,5 kWh-s akkuval szerelt, 420 kilométeres hatótávot ígérő BYD Atto 3 alapára 16 millió. Ezek alapján egyértelműen látszik, hogy a Cupra Born a jelenlegi formájában nem az év üzlete, hiszen időközben rengeteg gyártó tonnányi versenyképes alternatívával szórta meg a piacot.

A Cupra Born még nem érezte a végzet súlyát, de már hangosan követeli a megújulást. Az egykor izgalmas, pimasz és különc dizájnja továbbra is vonzó, de a konkurencia folyamatosan szorongatja, így a márkának sürgősen lépnie kell, hogy megőrizze helyét a piacon. A Cupra továbbra is különleges szereplő a villanyautók világában, és a Born egy kedves, jelenlegi formájában is megbízható elektromos autó, amely kisebb, ámde jelentős módosításokkal – valamint költséghatékonysági lépésekkel – kiemelkedővé válhat. A helyzet kihívásokat hoz, de még nem éri el az aggasztó szintet.

Related posts