Az árrésstop hatására a drogériákban akár 40 százalékos visszaesést is tapasztaltak.


Az érintett termékek árváltozásai között markáns különbségek figyelhetők meg: míg egyes termékek ára szinte változatlan maradt, addig mások esetében akár 30-40%-os áresést is tapasztalhatunk.

A kormány május 19-től kezdődően 15 százalékban korlátozta 30 különböző háztartási termék árrését a drogériákban. Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, ennek következtében 16-18 százalékos árcsökkenést remél. A szabályozás legalább augusztus 31-ig érvényes, de nem érinti a nagy élelmiszer-kereskedelmi láncokat, amelyek szintén forgalmazzák ezeket a termékeket, és valószínűleg több eladást bonyolítanak le, mint a drogériák.

Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, az új árrésstop bejelentésekor már előre látta, hogy a drogériák várható árcsökkentése nélkül is komoly hatással lesz a többi nagy kereskedelmi lánc áraira. E várakozásai igazolódni látszanak, mivel több kiskereskedelmi lánc már a múlt héten jelentős, 20-27 százalékos akciókat hirdetett az érintett termékekre, vagy azok egy részére. Az Auchan és a Lidl is csatlakozott ehhez a trendhez. Nem lenne meglepő, ha a többi kereskedelmi hálózat is hasonló lépéseket tenne a következő napokban.

A drogérialáncok hétfői árai alapján egyértelműen megfigyelhető a változás. Az árrésstoppal érintett termékek közül több esetben is jelentős, tíz százalékot meghaladó árcsökkenést regisztráltunk az árfelmérésünk során.

Május 15-én a 30 árrésstopos termékkörből egy-egy konkrét árucikket választottunk ki, hogy nyomon követhessük az árak változását. Az árakat feljegyeztük, hogy 19-én összehasonlíthassuk őket. A DM esetében az összehasonlítás viszonylag egyszerű, mivel mind a 30 kiválasztott termék könnyen elérhető az áruház webshopjában. Ezzel szemben a Rossmann esetében a helyzet már jóval összetettebb, hiszen sok olyan termék, amelyet 15-én kiválasztottunk, 19-én már nem található meg, vagy eltérő kiszerelésben szerepel az online boltban.

A DM-ben csak két, viszonylag olcsóbb termék, a kiválasztott toalettpapír és papír zsebkendő ára csökkent 7 százalékkal múlt hét csütörtökhöz képest. Szinte az összes többinél jóval 10 százalék feletti az áresés. 14 terméket több mint 20 százalékkal olcsóbban kínál a DM, 6 terméknek pedig 30 százaléknál is jobban csökkentették az árát. Ezek a következők:

A DM és a Rossmann polcain a két népszerű, ám viszonylag magas árkategóriájú termék ára változatlan maradt. Az egyik ilyen termék a Pampers bugyipelenka, amely 15 kg-os méretben kapható.

Ez a DM-ben 128 darabos csomagban 9 699 helyett 9 695 forint, vagyis 4 forinttal lett olcsóbb. Míg a Rossmannál nem lehet megtalálni a csütörtökön kiválasztott hasonló terméket, ami 32 darabos kiszerelésben 7 699 forint volt, viszont ugyanaz a márka ugyanabban a méretben, 36-os kiszerelésben 9 199 forint lett, vagyis sokkal többe kerül.

A másik termék, amely a DM és Rossmann boltok polcain is megőrizte árrésstop melletti pozícióját, a Gillette Proglide férfi borotvakészülék. A Rossmannban 4, míg a DM-ben 5 eldobható pengével kapható. Az ára mindkét láncnál változatlanul 12 999 forint maradt, még a kormányrendelet életbe lépése után is.

A Rossmann online boltjának árai nehezen összevethetők, hiszen a kínálat folyamatosan változik. Például a 15-én kiválasztott 30 termékből 10 már eltűnt vagy csak eltérő kiszerelésben elérhető a drogérialánc webshopjában 19-én.

Az árrésstop bevezetése után három kiválasztott termék ára változatlan maradt. Ezek a termékek a következők:

Az egyik kiválasztott termék - a 60 mosásra elegendő Silan aromaterápiás magic magnólia öblítő - pedig 15 százalékkal drágább lett hétfőre.

A többi termék vonatkozásában a Rossmann is jelentős árengedményeket alkalmazott. Két kiválasztott termék, a toalettpapír és a papírkéztörlő ára 10 százalék alatti csökkenést mutatott (9, illetve 8 százalék). Ezzel szemben a többi termék ára 10 és 40 százalék közötti mértékben csökkent.

Hat árucikk, amelyek ára több mint egyharmadával csökkent, a következőképpen alakul:

Összegzésként megállapítható, hogy a nagyobb kiszerelésű, prémium kategóriás háztartási termékek ára nem vagy alig csökkent az árrésstop következtében. Ezzel szemben az érintett termékek többsége jelentős mértékben olcsóbb lett. Az árcsökkentés mértéke a legtöbb esetben inkább a 20 százalékos szinthez közelít, mintsem a 10-hez, sőt bizonyos árucikkeknél akár 30-40 százalékos áresést is tapasztalhatunk.

Related posts